Blivande civilingenjörer vid Luleå Tekniska Universitet, Ltu, kan numera i realtid simulera felbeslut som leder till realistiska larm om haverier eller brott på pappersbana. Från och med denna termin har eleverna i årskurs fyra vid Industriell miljö- och processteknik prövat på så kallat Gameon, det vill säga börjat köra en virtuell massa- och pappersfabrik på sina plattor eller laptops.
Tio blivande civilingenjörer i kursen cellulosa- och pappersteknik har prövat på simuleringen under ledning av lärarna Robert Nilsson och Curt Lindström.
Vid tidigare kurser har läraren gått igenom varje delprocess teoretiskt och förklarat den kemiska och fysikaliska dynamiken. I årets kurs har man först gjort en sådan teoretisk genomgång, men denna gång har eleverna fått möjlighet att följa upp genomgången genom att själva försöka styra processen i simuleringsprogrammet Everysim.
– Det gör en enorm skillnad när eleverna själva kan prova sig fram och bygga upp en känsla för dynamiken i varje delprocess, kommenterar Curt Lindström satsningen. Nu blinkar det rött på riktigt när de inte hamnar rätt i sina försök att styra processen. De har lärt sig mer än i tidigare kurser, och de har varit nöjda med möjligheten att kunna styra processen ”på riktigt”.
Simuleringen går hela vägen från massaberedning till början av presspartiet.
Gameon är ett kortnamn för Spelhantering i en webbaserad simuleringsplattform för dynamiska processer, ett resultat av ett samarbetsprojekt mellan ltu och företagen Optimation, verksamt inom industriell processautomation och modellering. it-företaget Softronic har byggt själva plattformen för simuleringsmodellerna.
Projektet har delvis finansierats av det strategiska innovationsprojektet Piia, Processindustriell it och Automation. Simuleringsmodellerna körs i molnet vilket ger en skalbar lösning med flera fördelar.