Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Tidningen Automation

    Guldhanden 2025

    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation

    Guldhanden
    2025

    Hem » Semcon och Øveraasen utvecklar sjävgående plogar till norska flygplatser
    Nyheter

    Semcon och Øveraasen utvecklar sjävgående plogar till norska flygplatser

    2016-11-15
    Dela
    E-post Facebook LinkedIn Twitter Tumblr Reddit
    • Advertisement

    Automatiska snöröjningsmaskiner

    Yeti Snow Technology är ett utvecklingsbolag som ägs gemensamt av Semcon och Øveraasen. Nu har de två företagen tecknat ett samarbetsavtal med norska flygplatsoperatören Avinor. Enligt avtalet ska de utveckla ett helt nytt självkörande snöröjningsfordon. Lösningen ska ge bättre effektivitet på flygplatserna. En fullskalig teststudie kommer att provköras på flygplatsen i Bodö redan i mars 2018.

    Avinor hoppas kunna införa fordonet på samtliga sina 46 flygplatser i Norge.
    Projektet blir det första i sitt slag där stora maskiner anpassas för att autonomt sköta den viktiga uppgiften att hålla start- och landningsbanor snöfria. Øveraasen bidrar med kunskap inom mekanik och Semcons norska bolag Semcon Devotek bidrar med komplexa realtidssystem och autonom teknik, meddelar Semcon.
    – Varje minut som ett flygplan står stilla är dyrbar säger Hans Peter Havdal, VD för Semcon Devotek. Vi ser en stor potential till vinster. Både när det gäller tillgängligheten, för miljön och säkerheten när fordonet kan köras utan förare.

    Fullskalig modell
    Efter att tidigare arbetat med prototyper i storlek 1:14 kommer nu Yeti Snow Technology att utveckla ett fullskaligt självkörande snöröjningsfordon som är upp till 20 meter långt och 8,5 meter brett.
    Unikt är att lösningen ska fungera i svårast tänkbara förhållanden för autonoma fordon som kraftig nederbörd och dålig sikt.
    – En flygplats är som ett samhälle i miniatyr. Om ett självkörande fordon fungerar där kan vi ta tekniken till vilket användningsområde som helst, säger Hans Peter Havdal.

    (Visited 25 times, 1 visits today)
    Föregående inläggNu ska processindustrin jobba på att minska sina utsläpp av växthusgaser
    Nästa inlägg Kuka samarbetar med Virtual Manufacturing
    Dagmar Zitkova

      Relaterade artiklar

      Nyheter Automation2025-05-23

      Ny ordförande i SME-kommittén: ”Det måste löna sig att driva företag i Sverige”

      Nyheter Automation2025-05-23

      Från labb till verkstad: Svenska robotikprojekt som nått hela vägen till marknaden

      Nyheter Mary Örnborg2025-05-21

      Framtidens automationshjältar prisades i Malmö

      Nyheter Automation2025-05-21

      Industristipendium i ny form – Sinf lanserar Industrihoppet med ökat fokus och effekt

      Kommentarer är stängda.

      Verkstadstidningen Förlags AB

      Co / Automation

      Box 2082

      169 02 SOLNA

      Vx 08-514 934 00

      automation@vtf.se

      Instagram LinkedIn
      Få nyheter i mailen
        © 2025 Tidningen Automation ---

        Skriv ovan och tryck Enter för att söka.