Med en pandemi i ryggen som reducerat investeringsviljan i nya maskiner har många maskintillverkare insett hur viktig deras eftermarknaden har blivit.
Dessutom genereras två tredejdelar av en maskins lönsamhet i snitt på dess eftermarknad.
Att tjäna pengar på eftermarknaden är det dock inte alla som lyckas med. Dåliga systemstöd är den största boven.
Maskintillverkarna är de som driver sina respektive nischer framåt genom sina innovationer. Det är därför viktigt för hållbarheten att dessa aktörer mår väl och utvecklas.
Lösningen:
En kundportal där maskintillverkarnas kunder – fabriksanvändarna – får specifika verktyg och utbildning för hur maskinerna bäst används. Det är superenkelt för dem att beställa service, reservdelar, förbrukningsmaterial och utbildning.
Systemen vet exakt vilken maskin, modell och version som har vilka behov. Med hjälp av artificiell intelligens (AI) möjliggör det även automatiska beställningar.
Maskintillverkarna kan å sin sida analysera, förutse driftsproblem och optimera maskinerna på distans, och därmed leverera en radikalt bättre och välinformerad support.
Företag: Connectitude AB
Monter: B05:29