Molnjätten Salesforce lanserar Starter, ett CRM-verktyg som kommer att vara både prisvärt och användarvänligt. Målet med satsningen är att göra CRM-system lättillgängligt för små- och medelstora företag.
Med Starter samlar Salesforce alla sina molnbaserade tjänster inom försäljning, marknadsföring och kundservice i ett och samma system. På så sätt kommer Starter bli ryggraden för små- och medelstora företag när det kommer till hantering av kundrelationer, automatisering av uppgifter samt olika marknadsföringsinitiativ.
Priset är satt till 25 amerikanska dollar per månad. Ett genomtänkt och intuitivt användargränssnitt har också prioriterats, med målet att göra tröskeln för små- och medelstora företag så låg som möjligt när de tar till sig denna lösning.
– Starter erbjuder en rad kraftfulla funktioner inom försäljningsområdet, med exempelvis dashboards, enkel e-integration och avancerad rapportering, samt alltid uppdaterad information om kontakter och potentiella kunder, säger Inger Lise Eng, Sverigechef på Salesforce, och tillägger:
– När det kommer till marknadsföring, kan man med Starter skapa kampanjmallar, målgruppssegmentering, författa personliga e-postmeddelanden med hjälp av generativ AI, anpassa innehåll och analysera kampanjer.
En annan fördel med Starter är att det är skalbart.
– Det möjliggör för små- och medelstora företag att börja med ett grundpaket och utöka systemet när behoven växer. På så sätt kan de expandera utan att behöva byta plattform eller system, säger Inger Lise Eng.