Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Tidningen Automation

    Guldhanden 2026

    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation

    Guldhanden
    2026

    Hem » Säljare – ett yrke i förvandling
    Gästkrönikan

    Säljare – ett yrke i förvandling

    2017-02-21
    Dela
    E-post Facebook LinkedIn Twitter Tumblr Reddit

    – För industrins alla inköpare, process-ingenjörer och projektledare blir det här rena drömmen, säger  Per Wennersten, VD Ramén Valves.

    Genom åren har industrin kommit att förlita sig på säljarnas kunskaper om de produkter som de säljer. Varken industrin eller skolan har tagit på sig rollen att samla denna kompetens. Mycket erfarenhet och kunskap finns däremot hos de företag som säljer avancerade produkter. Men detta kommer att förändras. De som förvaltat denna källa av kunskap hos säljföretagen har börjat gå i pension och utrymmet för kunskapsöverföring via olika typer av lärlingsperioder är minimalt för säljare idag. Att hitta nya kompetenta och engagerade ingenjörer som vill sälja produkter till industrin är också svårt, när branscher som telekom, IT och datorspel lockar. För att få en uppfattning om vad som är på väg att hända försäljningen av industrikomponenter kan vi titta på konsumenthandeln. Visst finns det konceptbutiker, men den riktiga volymhandeln kommer att ske via e-handel. Idag hoppar man ofta över säljaren, tar själv reda på fakta och klickar ”Gå till kassan”. Det finns i och för sig de som säger att detta aldrig kommer att hända med affärer mellan företag, men förändringen kommer även här. Frågan är inte om utan när …
    Hur går det då med oss säljare som idag åker land och rike runt för att missionera om våra produkter och tjänster? Som i all utveckling av ny teknik är nyckeln till framgång att minska trösklar och ta bort hinder.
    Något som definitivt kommer att förändra livet för oss säljare är ai, artificiell intelligens. Med ai går det att sälja komplexa ingenjörsprodukter på vilken e-handel som helst. Inom fem år kommer säljföretagen att kunna skaffa en ai-plug-in till sin hemsida och fylla den med information som i årtionden varit våra personliga hemligheter. Plötsligt försvinner behovet av långa lärlingsperioder när 100 års erfarenhet och kunskap snabbt blir tillgängliga i en mjukvara.
    Istället för att jaga den person som kan tekniken, googlar du som kund ett företag som har det du söker plus en AI-tjänst. AI-enheten kommer att kunna ta emot informationen i alla format: tal, skrift, pid-scheman eller bilder, analysera alla data och ställa relevanta motfrågor. Resultatet blir en möjlig lösning med ett komplett förslag på implementering, inte bara ett pris och en ”Till kassan-knapp”.ai-modulen kommer löpande att matas med information och därmed konstant förfinas till att bli den största tillgången en leverantör har. De nya säljarna är med andra ord personer som arbetar med ai, informationsinsamling och anpassningar för att just deras produkter ska synas mest i bruset. För industrins alla inköpare, processingenjörer och projektledare blir det här rena drömmen: snabba svar underbyggda av kunskap och erfarenhet.
    Tänk att vi till denna växande och i högsta grad levande kunskap lägger big data, Internet of Things och annan ny teknik. Då kan vi få uppkopplade komplexa komponenter som konstant twittrar om vad de gör. Ur denna stora datamängd kan leverantörer och industri utveckla algoritmer som i realtid optimerar underhåll och inte minst utveckla nya och förbättrade komponenter.
    Per Wennersten

    (Visited 18 times, 1 visits today)
    Föregående inläggKalmar vatten har moderniserat anläggningen
    Nästa inlägg Nya standarder för den växande serverhallsindustrin
    Dag Toijer

      Relaterade artiklar

      Gästkrönikan Automation2025-10-29Uppdaterad:2025-10-29

      Sverige riskerar att fastna i silor – hur kan vi bygga superkluster?

      Gästkrönikan Automation2025-08-19

      Fem nyckelområden som avgör industrins teknikskifte

      Gästkrönikan Automation2025-07-21

      Inga fler silos – integrationen av IT och OT driver industrin framåt

      Gästkrönikan Automation2025-06-18

      Tillverkare halkar efter inom digital försäljning

      Kommentarer är stängda.

      Verkstadstidningen Förlags AB

      Co / Automation

      Box 2082

      169 02 SOLNA

      Vx 08-514 934 00

      automation@vtf.se

      Instagram LinkedIn
      Få nyheter i mailen
        © 2025 Tidningen Automation ---

        Skriv ovan och tryck Enter för att söka.

        Ad Blocker Enabled!
        Ad Blocker Enabled!
        Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please support us by disabling your Ad Blocker.