Svenska institutet lanserar Sverigespetsen – en ny strategi för att stärka bilden av Sverige internationellt.
Strategin tydliggör sambandet mellan Sveriges stabila demokrati, vår starka innovationskraft och de värderingar som utmärker vårt samhälle: En stark demokrati, Utrymme att växa, Kreativitet, Samarbetsförmåga, Pålitlighet och Nyskapande.
I en tid av växande global osäkerhet och desinformation är Sverigespetsen ett förfinat verktyg som vässar vår position och främjar Sveriges långsiktiga konkurrenskraft.
Bakom det fysiska uttrycket för Sverigespetsen står design- och teknikföretaget Stilfold, som utvecklat en unik konstruktion för att illustrera varumärkesmodellen i industriell origami. Med sin patenterade teknik skapar Stilfold strukturer genom vikning av metall, vilket minimerar svinn, reducerar vikt och maximerar materialstyrka – i linje med värderingarna bakom varumärket Sverige.
Den geometriska i konstruktionen i svenskt stål som representerar Sverigespetsen är lika robust som den är estetiskt tilltalande – en konkret manifestation av det svenska innovationsundret.
Sverigespetsen har utvecklats i nära dialog med näringsliv, akademi, myndigheter och organisationer – över 300 aktörer har medverkat i processen som initierades på efterfrågan från näringslivet. Uppdraget att ta strategin i mål har gått till kommunikationsbyrån Futurniture, med lång erfarenhet av Sverigefrämjande arbete och varumärkesstrategi.
“Kärnan i arbetet är den stora uppslutningen vi har bakom resultatet. Genom att flera hundra olika aktörer från såväl offentlig verksamhet som näringsliv och branschorganisationer har fått delta i utformningen så kan vi nu presentera en uppdaterad varumärkesstrategi för Sverige som har den bredaste förankringen någonsin”, säger Anna Rudels, ställföreträdande generaldirektör och chef för avdelningen för Sverigekommunikation och främjande på Svenska institutet.
Sverige rankas i dag högt i flera internationella index – från samhällsstyre till hållbar industriomställning och innovation. Men i en alltmer konkurrensutsatt värld är det avgörande att vi inte tar vår position för given. Globalt hårdnar kampen om investeringar, talanger och inflytande. I detta landskap fungerar ett starkt, enhetligt nationellt varumärke som både magnet och skydd – ett verktyg för att bygga tillit och motverka vilseledande narrativ.
Sverigespetsen är en öppen resurs – tillgänglig för alla som vill bidra till att stärka Sverigebilden: svenska utlandsmyndigheter, exportföretag, tech-startups, universitet eller ideella organisationer. Med en gemensam berättelse och en tydlig form stärks möjligheterna att bygga partnerskap, attrahera investeringar och skapa förtroende för svenska lösningar globalt.
Den fysiska modellen har tagits fram i samarbete med Futurniture.