Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Tidningen Automation

    Guldhanden 2025

    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation

    Guldhanden
    2025

    Hem » Reportageserie Energikrisen; Del 4
    Peter Joon vd Leksandsbröd
    Peter Joon vd Leksandsbröd
    Nyheter

    Reportageserie Energikrisen; Del 4

    2022-11-03
    Dela
    E-post Facebook LinkedIn Twitter Tumblr Reddit

    ”I decennier har vi fokuserat på energieffektivisering – men det räcker inte”

    Leksands Knäckebröd AB har energieffektiviserat sedan 1980-talet och varit en föregångare när det gäller fokus på energibesparingar. Sedan 2013 är bolaget helt fossilfritt och köper lokal el främst från vattenkraft. Trots detta har kostnaderna gått upp med 170 procent för el inför det kommande året.

    – För oss handlar det om en ökad kostnad med runt 20 miljoner per år, det är mer än vår årsvinst, säger Peter Joon, som är vd för Leksands Knäckebröd.

    Bolaget drabbas dessutom dubbelt av prisökningar då även spannmålspriserna stigit kraftigt på grund av kriget i Ukraina som är en stor världsleverantör av spannmål. Men när det gäller prisökningarna på el i Sverige är det något som till största delen beror på politiska beslut i Sverige.

    – Problemet är att regeringen avvecklat ett fungerande energisystem utan att ha klart med en fungerande ersättning för den el som avvecklats. Det är politiska beslut som satt oss i den sårbarhet vi är i nu, säger Peter Joon och pekar på att den inflation vi ser är helt och hållet energidriven.

    – Det handlar inte om ökad köpkraft utan det handlar om dyrare el och drivmedel, säger han. 

    De stigande kostnaderna för elen påverkar hela livsmedelsbranschen och nästa år väntas nya prisökningar.

    – Vi måste ta ut våra kostnadsökningar hos slutkund, så det drabbar konsumenten. Men fortsatt är knäckebröd och bröd ett förhållandevis billigt livsmedel jämfört med mycket annan mat, säger Peter Joon.

    Leksands Knäckebröd har i decennier haft fokus på smart energieffektivisering av produktionsmaskinerna. Att gå över till egen tillverkad el är i dagsläget inget som bolaget överväger.

    – Att satsa på väderberoende el som till exempel solceller skulle bara lösa en tiondelsprocent av vår totala förbrukning och dessutom skulle det bara ge el på sommaren. Vi behöver el året om.

    Elpriset påverkar i alla led. Alla produkter som bolaget köper in och även underhållsmaterial har enligt Peter Joon stigit med i genomsnitt 20-50 procent senaste året.

    – Kan vi minska elpriset så kommer priserna på varor att sjunka i alla led och därmed dämpa inflationen, avslutar han.

    (Visited 58 times, 1 visits today)
    Föregående inläggReportageserie Energikrisen; Del 3
    Nästa inlägg Reportageserie Energikrisen; Del 5
    Mary Örnborg

      Relaterade artiklar

      Nyheter Automation2025-06-23

      Byggstart för ABB:s Robotics Campus – nyckelsatsning på svensk automation och AI-robotik

      Nyheter Automation2025-06-19

      Sverige växlar upp för AI – datacenterexpansion i norr

      Nyheter Automation2025-06-18

      Hexagon tar klivet in i humanoidrobotik – lanserar AEON för industriell autonomi

      Nyheter Mary Örnborg2025-06-17

      “Det känns helt fantastiskt” – Gabor Szabo om Guldhanden 2025

      Lämna svar Avbryt svar

      Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.

      Verkstadstidningen Förlags AB

      Co / Automation

      Box 2082

      169 02 SOLNA

      Vx 08-514 934 00

      automation@vtf.se

      Instagram LinkedIn
      Få nyheter i mailen
        © 2025 Tidningen Automation ---

        Skriv ovan och tryck Enter för att söka.

        Hantera Cookies

        För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra enhetsinformation.  Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.

        Funktionell Alltid aktiv
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
        Alternativ
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
        Statistik
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål. Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
        Marknadsföring
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
        Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
        Visa preferenser
        {title} {title} {title}