Många satsningar på batteritillverkning har gjorts på fler håll i Sverige. För att koordinera de olika projekten tillsätter regeringen nu en batterisamordnare.
– Den gröna omställningen som svenska fordonsindustrin står för är omfattande och komplex och måste ske i mycket snabb takt. Elektrifiering är avgörande för att minska utsläppen, sa näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson på en pressträff i veckan.
Northvolt med sin batterifabrik i Skellefteå är en av de först satsningarna som gjordes i Sverige. Fordonsindustrin har gått i samma fotspår – som Scanias batterisatsning i Södertälje och Volvos batterifabrik i Mariestad.
Etableringarna skapar många nya jobb men ställer också krav på bland annat infrastruktur, bostäder och energitillförsel.
Av den anledningen tillsätter regeringen en batterisamordnare som ska identifiera utmaningar och hinder, samt underlätta samverkan mellan aktörer.
De två stora utmaningarna, enligt Karl-Petter Thorwaldsson, är tillgången till fossilfri och de långsamma tillståndsprövningarna.