Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Tidningen Automation

    Guldhanden 2025

    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation

    Guldhanden
    2025

    Hem » Rapport: Framtiden för tillverkningsindustrin fortsatt osäker
    Nyheter

    Rapport: Framtiden för tillverkningsindustrin fortsatt osäker

    2023-06-22
    Dela
    E-post Facebook LinkedIn Twitter Tumblr Reddit

    Europeiska företag inom tillverkningsindustrin står inför en fortsatt ekonomiska osäkerhet. Det visar rapporten InfoBrief som molnföretaget Workday publicerat tillsammans med IDC.

    Företag inom tillverkningsindustrin får räkna med att branschen kommer att vara osäker och komplex även framöver. De bakomliggande orsakerna är ihållande brister i leveranskedjan (43 %), ökad konkurrens (35 %), stigande interna kostnader (33%), ökande antal cyberattacker (32%) och förändringar i efterfrågan från marknaden och kunder ( 29%).

    För att hantera detta krävs stora förändringar inom företagens verksamheter. En viktig åtgärd är bland annat investeringar i att attrahera nya talanger med rätt kompetens och förbättra medarbetarupplevelsen för sina anställda. Organisationerna måste också balansera frågor gällande kostnader och säkerhet samtidigt som de säkerställer att de följer ESG-reglerna. Att ha rätt kompetens för att hantera alla dessa frågor kommer att vara avgörande för en framgångsrik affär och för långsiktig tillväxt.

    Ett nära internt samarbete
    För att säkerställa att verksamhetskraven efterföljs krävs ett nära samarbete mellan CHRO, CIO och COO, detta för att få rätt data och generera insikter som kan omsättas till handling. Förutsättningar för framgångsrik kompetens- och talanghantering inkluderar förståelse för vilken kompetens som behövs samt för de krav som gäller för aktuella arbetsuppgifter. Men det krävs också tillhandahållande av lämpliga utbildningsprogram samt en förståelse för vilka faktorer som påverkar medarbetarnas upplevelse.

    CHRO:s, CIO:s och COO:s kommer att behöva överbrygga datasilos för att kunna genomföra strategiska krav. IDC:s forskning visar att de största kompetensbristerna för företag inom tillverkningsindustrin i EMEA är förmågan att arbeta med stora datamängder/datavetenskap (43 %) samt förmågan att lösa problem/designtänkande (41 %). I rapporten uppger 36 procent av företagen att de investerar i ESG/hållbarhet för att attrahera nya talanger och 48 procent uppger att lagar om dataintegritet är ett stort investeringshinder för att genomföra initiativ för medarbetarupplevelse.

    – För att hantera ihållande brister i leveranskedjan, ökad konkurrens, stigande kostnader och förändrade kundkrav måste företag inom tillverkningsindustrin genomgå en omfattande omvandling av sin verksamhet. De måste investera i att attrahera nya talanger och den kompetens som krävs, förbättra medarbetarupplevelsen och öka den operativa motståndskraften genom smidig och flexibel personalhantering och planering, säger Rufino Chiong, EMEA Head of Industries på Workday och fortsätter:

    – Även om dessa investeringar kan kräva initiala kostnader lägger de grunden för långsiktig affärstillväxt och framgångsrik omvandling, vilket gör att de bättre kan övervaka och kontrollera kostnaderna i framtiden.

    Faktorer som krävs för att lyckas
    För att lyckas måste företag inom tillverkningsindustrin:
    ●      Attrahera nya talanger och rätt kompetens genom att skapa attraktiva jobbprofiler för att lägga grunden till långsiktig tillväxt
    ●      Förbättra medarbetarupplevelsen för att öka medarbetarnas tillfredsställelse och därigenom lojalitet
    ●      Förbättra den operativa motståndskraften genom smidig och flexibel personalhantering och planering

    (Visited 68 times, 1 visits today)
    Föregående inläggDynatrace och Red Hat lanserar nya integrationsmöjligheter med Ansible
    Nästa inlägg Processindustrins framtid: Utnyttja möjligheterna med mer hållbara lösningar
    Mary Örnborg

      Relaterade artiklar

      Nyheter Automation2025-06-19

      Sverige växlar upp för AI – datacenterexpansion i norr

      Nyheter Automation2025-06-18

      Hexagon tar klivet in i humanoidrobotik – lanserar AEON för industriell autonomi

      Nyheter Mary Örnborg2025-06-17

      “Det känns helt fantastiskt” – Gabor Szabo om Guldhanden 2025

      Nyheter Mary Örnborg2025-06-16

      “Jag blev helt chockad” – vi har pratat med Martin Norén efter vinsten

      Lämna svar Avbryt svar

      Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.

      Verkstadstidningen Förlags AB

      Co / Automation

      Box 2082

      169 02 SOLNA

      Vx 08-514 934 00

      automation@vtf.se

      Instagram LinkedIn
      Få nyheter i mailen
        © 2025 Tidningen Automation ---

        Skriv ovan och tryck Enter för att söka.

        Hantera Cookies

        För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra enhetsinformation.  Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.

        Funktionell Alltid aktiv
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
        Alternativ
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
        Statistik
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål. Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
        Marknadsföring
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
        Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
        Visa preferenser
        {title} {title} {title}