Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Tidningen Automation

    Guldhanden 2025

    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation

    Guldhanden
    2025

    Hem » Nytt signalsystem för Malmbanan
    Nyheter

    Nytt signalsystem för Malmbanan

    2015-06-15
    Dela
    E-post Facebook LinkedIn Twitter Tumblr Reddit

    LKAB har gjort stora investeringar i nya vagnar och lok som körs på Malmbanan för att klara en expansion från dagens 27 miljoner ton per år till 37–40 miljoner ton omkring år 2018.

    Den högtrafikerade Malmbanan har planerats som premiärsträcka i Trafikverkets 20-årsprojekt för det nya signalsystemet ERTMS  med start år 2018. Efter påstötning från LKAB blir det nu först 2020 eller 2021, rapporterar Alexander Kristoffersson på tidningen Transportnytt. – Vi har haft en bra dialog med projektledningen både vid norska Jernbaneverket och svenska Trafikverket, säger lkabs logistikchef Anders Björnström. Vi beskrev att det skulle vara en katastrof för oss. Det mest väsentliga är bortfallet av loken  eftersom vi ska upp så kraftigt i volym. 

    LKAB har på senare år gjort stora investeringar i nya vagnar och lok för att klara en expansion från dagens produktion på kring 27 miljoner ton per år, till cirka 37–40 miljoner ton omkring 2018. Att installera ombordutrustningen för ERTMS på de 34 nya dragenheterna – vilka kör parvis som 17 extra starka lok – skulle kunna ta veckor eller månader för var och en, enligt Anders Björnström.

    – Dels har ERTMS-utrustningen en kostnad, men det mest väsentliga för oss är bortfallet av loken. Eftersom vi ska upp så kraftigt i volym har vi inte råd att avvara lok för installation av ERTMS utrustningen. I den ursprungliga planen skulle det drabba oss hårt, säger Anders Björnström.

    Loken kallas Iore (som betyder järnmalm) och är kanske världens starkaste eldrivna loktyp. De är tillverkade av Bombardier men nu ligger tillverkningen av dem nere i avvaktan på nästa produktgeneration, som ska vara leveransklar 2019 eller 2020, enligt Anders Björnström.

    – Den här typen av lok är ingen hyllvara. Därför har vi den flotta vi har i dag och måste nu avvakta den nya generationen. Därför är det extra känsligt för oss att avvara lok, säger han.

    I och med Trafikverkets nu aviserade framskjutning för Malmbanans ERTMS-övergång till tidigast 2020 bedömer Anders Björnström att installationen av ombordutrustningen kommer att kunna göras i samband med annat planerat större underhåll av loken. Det innebär att de inte behöver avvaras lika mycket som annars.

    Trafikverket planerade för Malmbanan som första ERTMS-sträcka för att signalsystemet där är det äldsta i Sverige, i huvudsak är mer än 45 år gammalt.

    – Vi positiva till att byta till ERTMS för vi tror vi kan köra effektivare, säger Anders Björnström.

    – Däremot var vi negativa till att Malmbanan, som är tyngst belagd, blir den första banan som man inför det på.

    Är ni rädda för barnsjukdomar?

    – Lite grann. Det är att ta för stor risk med våra transporter.

    LKAB säger sig stå för omkring en tredjedel av Sveriges samlade godstransporter på räls. Varje tåg som företaget drar längs Malmbanan kan omfatta 6 800 ton last. Transporterna låter sig inte lätt ersättas med lastbil eftersom det skulle krävas tusentals varje dag.

    Alexander Kristofersson

    (Visited 37 times, 1 visits today)
    Föregående inläggSamarbeta över gränserna!
    Nästa inlägg De vann Sweden Robot Hack i Eskilstuna
    Dagmar Zitkova

      Relaterade artiklar

      Nyheter Automation2025-06-19

      Sverige växlar upp för AI – datacenterexpansion i norr

      Nyheter Automation2025-06-18

      Hexagon tar klivet in i humanoidrobotik – lanserar AEON för industriell autonomi

      Nyheter Mary Örnborg2025-06-17

      “Det känns helt fantastiskt” – Gabor Szabo om Guldhanden 2025

      Nyheter Mary Örnborg2025-06-16

      “Jag blev helt chockad” – vi har pratat med Martin Norén efter vinsten

      Kommentarer är stängda.

      Verkstadstidningen Förlags AB

      Co / Automation

      Box 2082

      169 02 SOLNA

      Vx 08-514 934 00

      automation@vtf.se

      Instagram LinkedIn
      Få nyheter i mailen
        © 2025 Tidningen Automation ---

        Skriv ovan och tryck Enter för att söka.

        Hantera Cookies

        För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra enhetsinformation.  Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.

        Funktionell Alltid aktiv
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
        Alternativ
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
        Statistik
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål. Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
        Marknadsföring
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
        Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
        Visa preferenser
        {title} {title} {title}