Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Tidningen Automation

    Guldhanden 2025

    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation

    Guldhanden
    2025

    Hem » Ny rapport: Svensk industri har en mer positiv syn på framtiden jämfört med övriga europeiska länder
    Nyheter

    Ny rapport: Svensk industri har en mer positiv syn på framtiden jämfört med övriga europeiska länder

    2023-11-15
    Dela
    E-post Facebook LinkedIn Twitter Tumblr Reddit

    Svensk industri ser positivt på framtiden visar ny undersökning från Protolabs


    Svensk industri har en mer positiv syn på framtiden jämfört med övriga europeiska länder visar Protolabs undersökning om innovation. 87% ser den största drivkraften för innovation att skapa nya produkter och tjänster, medan exempelvis Storbritannien nämner kapade kostnader och effektivisering (77%) som det mest drivande.

    Trots rapporter om neddragningar och ett ekonomiskt svårt läge verkar framtidstron inom svensk industri vara stor. Företag är medvetna om att förmågan att hoppa på nya möjligheter är avgörande för framgång (50%), flest av alla undersökta länder i Europa, och lika många anser att deras organisation är bättre än genomsnittet på att hantera dessa förändringar.

    Samtidigt är ökande materialkostnader (57%) och budgetrestriktioner (50%) hinder för svensk innovation och bara 17% säger att de arbetar med iterativ innovation, dvs att våga göra fel snabbt. Kostnadskraven gör att varje projekt måste vara framgångsrikt. Det ska jämföras med tillverkare i Frankrike, där 52%, och Norge, där 50% arbetar iterativt med innovation.

    – Det är verkligen positivt att se framtidstron hos svensk industri, säger Stephan Garber, ansvarig för Protolabs i Norden och Baltikum.

    – Samtidigt har vi sett en minskning av innovationen i svenska företag senaste året. Det är viktigt att inse att iterativ innovation är ett av de bästa sätten att snabbt fånga möjligheter som dyker upp på marknaden och att enbart fokusera på kostnaden i varje enskilt projekt kanske inte är det finansiellt mest lönsamma på sikt, avslutar han.

    Brist på kompetens inte stort problem i Sverige

    Även vad gäller tillgången till talang och kompetens och automatisering skiljer sig uppfattningen hos svenska industriföretag med övriga europeiska länder.

    Bara 20% av de svenska företagen som tillfrågades ansåg att brist på talang och kompetens var ett avgörande hinder för innovation, lägst av alla undersökta länder i Europa.
    Samtidigt finns en blandad syn på introduktionen av cobotar, det vill säga robotar som arbetar jämsides med medarbetare.

    37% av undersökta industriföretag i Sverige använder redan cobotar och planerar fortsätta på samma nivå som idag. 27% planerar att introducera dem, medan lika många, 27%, inte har några sådana planer. På frågan om vad den största utmaningen med introduktionen av cobotar är, svarar hälften att de tror att cobotar arbetar långsammare än människor.

    Undersökningen visar även att i Frankrike och Tyskland, där kompetensbristen anses som ett större problem än i Sverige, är även intresset för införandet av cobotar större.

    Intressant att notera är även att många svenska industriarbetsgivare (60%) har en positiv syn på fyradagars arbetsvecka och anser att det skulle vara positivt för innovationsförmågan i verksamheten, till skillnad från 36% i Frankrike och 39% i Tyskland.

    Om undersökningen:
    Undersökningen genomfördes av Longitude, ett företag i Financial Times-gruppen på uppdrag av Protolabs. 450 ledare på högre befattningar i industriföretag i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Italien och Frankrike tillfrågades via enkät.

    (Visited 51 times, 1 visits today)
    Protolabs
    Föregående inläggHexagon lanserar CADWorx 23 Plant Design Suite för ökad produktivitet och effektivitet

    Nästa inlägg 230 miljoner till framtidens industrin
    Automation

      Relaterade artiklar

      Nyheter Automation2025-06-19

      Sverige växlar upp för AI – datacenterexpansion i norr

      Nyheter Automation2025-06-18

      Hexagon tar klivet in i humanoidrobotik – lanserar AEON för industriell autonomi

      Nyheter Mary Örnborg2025-06-17

      “Det känns helt fantastiskt” – Gabor Szabo om Guldhanden 2025

      Nyheter Mary Örnborg2025-06-16

      “Jag blev helt chockad” – vi har pratat med Martin Norén efter vinsten

      Lämna svar Avbryt svar

      Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.

      Verkstadstidningen Förlags AB

      Co / Automation

      Box 2082

      169 02 SOLNA

      Vx 08-514 934 00

      automation@vtf.se

      Instagram LinkedIn
      Få nyheter i mailen
        © 2025 Tidningen Automation ---

        Skriv ovan och tryck Enter för att söka.

        Hantera Cookies

        För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra enhetsinformation.  Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.

        Funktionell Alltid aktiv
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
        Alternativ
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
        Statistik
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål. Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
        Marknadsföring
        Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
        Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
        Visa preferenser
        {title} {title} {title}