iRör inte en fungerande maskin, även om den skulle kunna fungera bättre. Så lyder ett gammalt talesätt i industrin. Det brukar användas som ett bevis på hur konservativ industrin är. Men en produktionsanläggning är så komplicerad att det krävs eftertanke för att överblicka alla konsekvenser av en förändring samtidigt som driftstopp har stora ekonomiska följder. Att aldrig förbättra produktionen är förödande, men att hela tiden göra om allt är inte bättre.
Hur det blir när klåfingriga tekniker ständigt gör om allting är it-branschen ett varnande exempel på. Där kommer ny hårdvara och nya programuppdateringar hela tiden. Förbättringar heter det, men ofta innebär en uppdaterad programvara mer skada än nytta. Plötsligt ser användargränssnittet helt annorlunda ut, och det tar lång tid att återfinna de funktioner man behöver. Om man alls hittar dem.Men det är värre än så. Uppdateringarna innebär ofta att den hårdvara man har inte längre räcker till för den nya programvaran. Antingen får man finna sig i att köpa en ny eller också att programmet arbetar mycket trögare än tidigare – om det alls fungerar. Det är inte heller ovanligt att mjukvaror som arbetar ihop inte kan kommunicera med varandra efter en uppgradering. Och så måste man leta tillägg till annan programvara bara för att komma till det läge man var före uppgraderingen av den första. Eller köpa ny.
Det fascinerande är att it-branschen lyckats med konststycket att vältra över kostnaderna på oss kunder. De är vi som får lägga tid på att hitta funktionerna i den nya programversionen och få saker att funka ihop. Och inte nog med det, vi luras att ständigt köpa nya grejer för att hänga med. Det tricket klarar få andra företag.Visst kan uppdateringar behövas, inte minst av säkerhetsskäl. Men varför måste it-teknikerna samtidigt ändra användargränssnittet och kraven på hårdvara så gott som varenda gång? Uppgraderingar kan medföra förbättringar, men de är långt ifrån alltid så stora att de motiverar extraarbetet som blir följden.
Det värsta är att den här inställningen har spritt sig till resten av samhället. Men låt er inte ryckas med att acceptera ständiga, ofta onödiga, förändringar. Jag inser att det inte är lätt, men försök i alla fall så långt det går. Att kräva ”ständiga förändringar” och sedan gnälla över att det strular är knappast proffsigt.
Nu finns säkert den här insikten i industrin, men det räcker inte när konsumenttekniken med sitt ständiga uppdaterande letar sig in på fler och fler ställen även där. Det gäller att tänka sig för när man tar in ny teknik i fabriken.
Dag Toijer
(Visited 19 times, 1 visits today)