Matjätten Unilever har förvärvat svenska Blueair, en leverantör av teknik för mobila luftreningslösningar, rapporterar Unilever i en kommuniké.
Blueair som grundades 1996 i Stockholm omsatte under 2015 ca 900 miljoner svenska kronor. Bolaget är en tung aktör i över 60 länder inom segmentet luftrenare.
– Blueairs varumärke och produkter är välkända och representerar enastående kvalitet och design, samt överlägsen kapacitet och prestanda, säger Nitin Paranjpe, chef för Unilevers affärsområde Home Care.
– Blueairs produkter säljer bra och verksamheten har växt kraftigt de senaste åren då efterfrågan på luftrening har ökat när kunderna har blivit mer medvetna om hälsorisker kopplade till dålig luftkvalitet. Blueairs produkter renar luften på upp till 99,97 procent av alla föroreningar, inklusive farliga sotpartiklar, allergener och virus, säger Nitin Paranjpe.
Villkoren för affären har inte offentliggjorts. Transaktionen är föremål för sedvanliga regelverk och andra godkännanden.