På väg hem från jobbet i Stockholms tunnelbana. Ser mig omkring i vagnen och konstaterar att så gott som alla sitter och stirrar ner i den lilla bildrutan på sin mobil. Mänskligheten måste ha längtat efter den här apparaten ända sedan vi klättrade ner ur träden för hundratusentals år sedan, sådant genomslag som den fått.
Redan för 50 år sedan myntades uttrycket ”mediet är budskapet”, men idag är detta mer sant än någonsin, när själva kommunikationen blivit viktigare än innehållet. Jag har inte sett statistik på det, men en stor del av budskapen mobilerna överför verkar bestå av bilder på vad folk ätit till middag, spel och ogenomtänkta tweets.Vi har kommit långt in i kommunikationssamhället men nästa steg väntar redan runt hörnet: prylarnas Internet. Det räcker inte med att vi kommunicerar människor emellan, vi ska också hålla kontakt med våra prylar. För att inte tala om att prylarna ska tala direkt med varandra. Då finns all anledning att fundera på hur vi egentligen använder de nya möjligheterna. Inte minst i industrin.
Prylarnas Internet kommer att ge varenda sak i fabriken möjlighet att kontinuerligt sända ut mängder med information, det må vara en bult i gruvväggen, ett kullager eller ett rullband. Frågan är förstås om det blir prylarnas motsvarighet till bilder på middagsmaten eller om det verkligen bidrar till att verksamheten förbättras. Informationen ska inte bara vara riktig, den måste också vara viktig, annars riskerar den relevanta informationen att drunkna i ett oändligt tjattrande.
Men det verkligen så? Om jag tittar på inflödet av pressmeddelanden till oss på Automation, kan jag konstatera att mycket handlar om just kommunikation medan väldigt lite handlar om ny mätteknik eller reglerteknik, det vill säga det som ligger till grund för innehållet i kommunikationen. Den teknikutvecklingen verkar inte alls hålla jämna steg med kommunikationstekniken. Och om den nya kommunikationen används för att skicka ut en oändlig ström av mätvärden som varken är noggranna eller ens relevanta, bidrar det inte till ökad kunskap. Däremot ger det ett felaktigt intryck av att vi är välinformerade, eftersom vi förväxlar kvantitet med kvalitet.Kommunikationstekniken lever sitt eget liv, styrd av konsumentmarknaden. Där finns få eller inga kvalitetskrav på innehållet. I industrin är innehållet däremot avgörande. Därför måste den klassiska industritekniken utvecklas vidare, så att kommunikationen blir den välsignelse entusiasterna utlovar. Men det lär industrin och automationsföretagen få stå för själva. Och kommunicera gärna med oss under tiden för att berätta om spännande mätprojekt ni har på gång.
(Visited 14 times, 1 visits today)