Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Tidningen Automation

    Guldhanden 2026

    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation

    Guldhanden
    2026

    Hem » Magnus läste tre teknikutbildningar samtidigt med toppbetyg
    magnus olsson ai automation
    Reportage

    Magnus läste tre teknikutbildningar samtidigt med toppbetyg

    2025-10-15
    Dela
    E-post Facebook LinkedIn Twitter Tumblr Reddit

    Efter en livskris valde Magnus Olsson, 34, att ställa om sitt liv i grunden. Som ensamstående pappa till två små barn kastade han sig in i tre tekniska utbildningar samtidigt – inom automation, robotik och programmering.

    Med hjälp av AI, disciplin och barnens nyfikenhet som drivkraft, gick han från teknisk nybörjare till specialist inom loppet av tre år. Nu bygger han egen AI för industrin – och undervisar nästa generation tekniker.

    Magnus Olsson

    Det var efter en skilsmässa och som ensamstående pappa till sina två små barn som Magnus bestämde sig. I stället för att gå tillbaka till ett invant men otillfredsställande liv, tryckte han på gaspedalen. Målet var tydligt: en ny framtid – både för honom själv och för barnen.

    – Jag har alltid haft ett tekniskt intresse, men det var först när livet rasade som jag insåg att det var dags att satsa fullt ut. Jag ville inte bara byta jobb – jag ville bygga om hela min vardag, säger han.

    Han började läsa en utbildning inom CNC och robotteknik, men det räckte inte. Kort därefter antogs han även till programmen för automations- och robotingenjör samt Pythonutvecklare. Plötsligt läste han tre tekniska utbildningar samtidigt – med två barn hemma.

    Tre utbildningar. Två barn. En AI som studiecoach.

    Det låter som en omöjlig ekvation. Men Magnus löste den – genom att låta AI bli hans projektledare.

    – Jag byggde upp ett system där AI hjälpte mig att strukturera dagen, identifiera kunskapsluckor och föreslå vad jag skulle plugga härnäst. Jag använde AI till att skapa prov, repetitioner, sammanfattningar och övningar. Det blev min digitala mentor.

    Han integrerade flera AI-tjänster i ett eget flöde via bland annat Make.com, och modifierade även existerande språkmodeller till en lokal AI-assistent som kunde användas offline – helt utan att data lämnade datorn.

    – Det var nyckeln till att klara tempot. Med AI kunde jag “stycka upp elefanten” – och ta mig igenom tre utbildningar på 300 procents studietakt.

    Samtidigt som schemat var maxat höll han hårt i strukturen. Helgerna ägnades åt barnen. Nätterna till studier. Och barnen involverades aktivt i hans nya teknikliv.

    – Vi byggde enkla robotar, leksaker och små programmeringsprojekt ihop. Det blev ett sätt att repetera, men också något vi kunde dela tillsammans.

    Stödet från hans mamma blev avgörande – inte minst för att han skulle hinna studera medan barnen var hos skola och förskola.

Men pressen satte sina spår. Efter ett tag drabbades han av stressrelaterad magkatarr.

    – Då fick jag göra om min rutin. Träning och återhämtning blev obligatoriskt. Jag lärde mig att det inte går att köra på max utan pauser.

    Egen AI för industrin – utan moln, utan kompromisser

    När studierna fördjupades inom automation började Magnus intressera sig för AI i produktionsmiljöer – särskilt för lösningar som fungerar offline.

    – Föreställ dig en GPT-liknande assistent, men som körs helt lokalt i fabriken. Ingen data lämnar systemet. Det är exakt vad jag byggde. Och det är där framtiden finns för industrin – särskilt för företag med höga krav på datasäkerhet.

    Lösningen blev starten för ett eget bolag, där han nu utvecklar skräddarsydda AI-assistenter för industrin – anpassade för exempelvis felsökning, driftsdata och operatörsstöd.

    Blev erbjuden lärartjänst innan examen

    Men mitt i uppmärksamheten kring hans AI-arbete hände något oväntat: skolan erbjöd honom jobb – som lärare.

    – Jag fick fina erbjudanden från industrin, men att få undervisa kändes rätt. Jag vet hur avgörande rätt vägledning kan vara, särskilt om man som jag kommer från en helt annan bakgrund.

    I dag kombinerar han lärarrollen med vidareutveckling av sina AI-lösningar. Dessutom föreläser han om teknikomställning, studiemetoder och framtidens kompetensbehov.

    Automation kräver helhet

    Magnus resa handlar inte bara om AI eller robotar – utan om att kunna se helheten i en tekniktung bransch i förändring.

    – Många är specialister på en liten del. Men industrin behöver fler som förstår hela kedjan – från mekanik och styrsystem till programmering och datasäkerhet. Det är där automation når sin fulla potential.

    Han vill själv vara en sådan brobyggare – någon som kan tala både maskinens och mjukvarans språk. Och han ser att behovet bara kommer att öka.

    – Det finns ett kompetensgap i branschen. Tekniken förändras snabbt, men utbildning och struktur hinner inte alltid med. Här finns enorma möjligheter – för både individer och företag.

    Vad väntar framåt?

    – Jag vill bygga något större – inte själv, utan i team. Jag söker människor som delar visionen om att göra teknik begriplig och tillgänglig. Samtidigt vill jag fortsätta undervisa, åtminstone ett tag. Att få vara en del av någon annans resa, som mina lärare varit för mig, är en stark känsla.

    Och råd till andra?

    – Allt handlar inte om IQ. Det handlar om vilja, nyfikenhet och samarbete. Tekniken kan vara svår – men med rätt stöd, rätt verktyg och rätt människor runt dig, kan du förändra allt.

    Faktaruta: Magnus Olsson

    Ålder: 34 år
    Utbildningar: CNC/Robotik, Automations- och robotingenjör, Pythonutveckling
    Bor: Helsingborg
    Familj: Två barn (4 och 6 år)
    Jobbar med: Egen AI-utveckling, lärare inom automation
    Verktyg: för AiI-inlärning och utveckling: Make.com, GPT, egna AI-modeller
    Specialitet: Industriell AI utan moln, helhetsförståelse inom automation
    Motto: “Man behöver inte vara bäst – men man måste vara beredd att ge allt.”

    Tre tips från Magnus – så pluggar du smartare

    1. Låt AI hjälpa dig. Använd verktyg för att skapa prov, strukturera scheman och förstå tekniska begrepp.
    2. Börja med det roliga. Har du passion för ämnet går det lättare. Dela upp materialet och ta små steg – sedan bygger du helheten.
    3. Lär ut till andra. Att hjälpa kurskamrater är ett av de bästa sätten att själv repetera och fördjupa din förståelse.
    (Visited 293 times, 1 visits today)
    Utbildning
    Föregående inläggMoMa – smart, självgående och samarbetsvillig
    Nästa inlägg Trumps tullar ritar om kartan – vad betyder det för svensk automationsindustri?
    Mary Örnborg

      Relaterade artiklar

      Nyheter Automation2025-11-27

      9 nya utbildningar för industrin – Montico fokuserar på automation, maskinteknik och svetsning

      Reportage Automation2025-11-12

      Stora vinster med automation i livsmedelsindustrin

      Reportage Automation2025-11-11

      Kraftvärmeverket loggar bränslets fukthalt i realtid

      Reportage Automation2025-11-03

      Trådlös övervakning minskar oplanerade stopp i industrin

      Kommentarer är stängda.

      Verkstadstidningen Förlags AB

      Co / Automation

      Box 2082

      169 02 SOLNA

      Vx 08-514 934 00

      automation@vtf.se

      Instagram LinkedIn
      Få nyheter i mailen
        © 2025 Tidningen Automation ---

        Skriv ovan och tryck Enter för att söka.

        Ad Blocker Enabled!
        Ad Blocker Enabled!
        Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please support us by disabling your Ad Blocker.