Nya tider kräver nya metoder, och nu förstärker KUKA Nordic sin marknadsavdelning med en specialist på digitalisering och hur man använder AI som ett verktyg för att hitta leads.
–Det traditionella tillvägagångssättet är att åka på mässor och följa upp kontakter när du kommer hem. Men med AI-tjänster kan du analysera på nya sätt, säger Nicolas Franck, business performance and digitalization specialist på KUKA Nordic.
Nicolas Franck är utbildad inom samhällsbyggnadsteknik på Chalmers tekniska högskola. Men efter en period på ett större konsultbolag hamnade han i kemiindustrin.
–Där jobbade jag med customer service och säljsupport, och då blev jag intresserad av processer och funktioner kring de sakerna. Jag hittade samma passion i det som jag tidigare hade kring samhällsbyggnation.
Han kom även in på projektledning, försörjningskedjor och marknadsföring, och vidareutbildade sig inom förbättringsprocesser som Six sigma och Lean production.
Men i höstas hörde plötsligt en rekryteringsfirma av sig via Linkedin. Hans kunskaper, kompetens och erfarenheter klickade perfekt in i boxarna för den tjänst som KUKA Nordic sökte, strax efter årsskiftet började han hos KUKA Nordic.
–Nu har jag redan fem olika projekt i gång som jag arbetar med, säger han.
Bland annat handlar det om att analysera KUKA Nordics marknadssystem och liknande för att hitta nya uppslag. Till det kommer Nicolas Franck att använda flera verktyg, ett av dem är AI.
–Det handlar om att effektivisera processerna. Med automatisering kan vi få ut mer av våra digitala system.
Vad kan du om robotar?
–Än så länge har jag bara varit här ett par veckor, och robotar är nytt för mig. Det jag har mest erfarenhet av är väl robotdammsugaren hemma. Men inom kort kommer jag så klart att kunna mycket, mycket mer om KUKA:s maskiner, mjukvaror och teknologier. Jag ser fram emot det.