Utbildningsklyftan hotar industriautomatiseringen – det visar en studie som ABB nyligen genomfört. Orsaken bakom handlar om en global utbildningsklyfta inom automation.
80 procent av lärarna säger att robotar och automation kommer att ligga till grund för framtidens rekryteringar de närmaste tio åren. Men trots det är det bara en av fyra utbildningsinstitut som använder sig av robotar i undervisningen.
Den globala ABB-studien visar en växande trend inom amerikanska och europeiska företag mot att flytta hem eller regionalisera produktion för att bygga upp motståndskraft givet befintliga globala utmaningar – samtidigt finns det en betydande utbildningsklyfta för kompetensen som behövs för att dessa strategier ska bli framgångsrika.
– Världen utvecklas hela tiden – företag byter ut befintliga strukturer och anammar nya tekniker för att framtidssäkra sin verksamhet mot olika utmaningar och osäkerheter, och där spelar robotautomation en central roll, säger Sami Atiya, global affärsområdeschef för ABB Robotics & Discrete Automation.
– Vi behöver betydande investeringar i kontinuerlig fortbildning för att förbereda vår befintliga och framtida arbetskraft att utvecklas i robotteknikens och automationens tidevarv, något som är viktigt inte bara för att förbereda oss inför de stora omläggningar vi ser framför oss utan också för att skapa välmående samhällen när vi blickar framåt.
I ABB:s studie 2022 framgår det att 74 respektive 70 procent av företagen i USA och Europa planerar att flytta hem eller regionalisera produktionen för att bygga upp sin motståndskraft i försörjningskedjan som ett svar på bristen på arbetskraft, behovet av en mer hållbar global närvaro samt de osäkerheter som finns globalt.
Här ser också flertalet företag automation som avgörande för dessa omläggningar och 75 procent av de europeiska respektive 62 procent av de amerikanska företagen planerar att investera i robotteknik och automation under de kommande tre åren för att möjliggöra detta skifte.
Trots intresset för automation såg man i ABB:s globala utbildningsstudie 2022 en betydande klyfta i den utbildning som behövs för att säkerställa de kompetenser som krävs för att arbeta på framtidens allt mer uppkopplade och automatiserade arbetsplatser. Av de lärare som tillfrågades globalt menar 80 procent att robotteknik och automation kommer att ligga till grund för framtidens anställningar de kommande tio åren medan bara ett av fyra utbildningsinstitut för närvarande använder sig av robotar i utbildningsprogrammen.
Ett led i att hjälpa till att överbrygga den kunskapsklyftan är att ABB stärker sitt globala utbildningsprogram för Robotics and Automation med nya utbildningscenter, inklusive det globala innovations- och utbildningscampuset värt 100 miljoner EUR i Österrike. Den nya anläggningen utökar tillsammans med övriga nya regionala utbildningscenter i Storbritannien, Tyskland och Brasilien ABB:s utbildningsanläggningar till över 40 anläggningar globalt, där man årligen utbildar över 30 000 studerande från skolor, universitet och högskolor liksom lärlingar och produktionsmedarbetare.