Muskler ger status. Titta bara på alla gym, badstränder och idrottstävlingar. Villigt låter vi oss imponeras av stora muskler, och den styrka de förutsätts besitta. Vilket är paradoxalt som dagens samhälle ser ut, för att inte säga direkt kontraproduktivt.
Genom hela historien har människan utvecklat tekniska lösningar just för att ersätta musklerna hos människor och djur. Så har det varit ända sedan de första segelbåtarna gjorde att sjömännen inte behövde ro så mycket. Idag är exemplen förstås hur många som helst
Det senaste seklet har tekniken också börjat ersätta människans hjärna. Dagens datorer tar hand om mycket som förr krävde tankekraft. Men än så länge finns det en stor skillnad. Det behövs inte längre muskelkraft för att bygga maskiner som ersätter muskler. Fortfarande krävs däremot en mänsklig hjärna för att konstruera bättre datorer, bygga tillämpningarna, skapa stora datorbaserade system och även när vi använder dem. Till och med när vi ska konstruera och använda maskiner som ersätter musklerna behövs hjärnan.Det är dags att vi människor utvecklas i takt med vår egen teknik och uppvärderar tankekraften. ”Ja, men visst värderar vi tankeförmåga”, säger ni säkert. Men jag är inte övertygad. Varför har muskler i så fall så hög status? Och varför är sådana jobb som för länge sedan krävde styrka, fortfarande dominerade av män – inte minst i industrin. Förr var det kanske befogat, eftersom män vanligtvis är starkare än kvinnor. Men det krävs inga stora muskler för att sitta i ett kontrollrum, köra en truck, serva ett smart instrument eller skapa ett automationssystem. Däremot behövs kunskap för att göra det på bästa möjliga sätt.
Dagens svenska industri är en plats för tankejobb. Det är hjärnan som används när man konstruerar nya produkter, bygger produktionssystem, utvecklar automationslösningar och sköter driften. Det innebär att personal med klartänkta och välutbildade hjärnor är en konkurrensfördel. Då borde industrin göra allt för att dra till sig begåvningarna, vilket i stor utsträckning är kvinnor. All statistik visar att kvinnor utbildar sig längre och har högre betyg än män. Och då är det rimligt att industrin, liksom alla teknikföretag, för sin egen skull försöker locka till sig fler kvinnor.Men det lär knappast räcka med marknadsföring. Det gäller att skapa miljöer där kvinnor trivs. Och det förutsätter målmedvetna satsningar, som hos Boliden (läs på sidan 8). Rent manliga miljöer har en tendens att bli just manliga, i ordets sämsta bemärkelse, med trakasserier och sexistiska skämt. Och inte minst uppvisningar i muskelstyrka – som är fullständigt irrelevanta för jobbet. Det är dags att ändra inställning så vi får en bra blandning.
Dag Toijer
(Visited 18 times, 1 visits today)