Svenska Kiruna Wagon har vunnit Swedish Steel Prize 2107 för sin innovativa malmvagnslösning, Helix Dumper, som har utvecklats på uppdrag av Northlander.
Effektivt system
”Kiruna Wagon har använt höghållfast stål och utvecklat ett mycket slitstarkt, lätt och betydligt effektivare system än de som finns på marknaden,” uppger Eva Petursson, ssabs forskningschef och ordförande för Swedish Steel Prize-juryn.
”Kiruna Wagons Helix Dumper är ett malmvagnssystem för långa järnvägstransporter och effektiv lossning av malm. Lösningen använder både höghållfast konstruktionsstål, Strenx, och slitstål, Hardox.”
Stationär korgvändare
En stationär korgvändande Helix-terminal sköter systemets rullande lossning.
”Den geniala” avlastningslösningen klarar att lossa 25 tusen ton malm i timmen, vilket är dubbelt så snabbt som andra system. Jämfört med andra system kostar ett komplett avlastningssystem Helix endast en sjundedel av vad en rotationsvagn kostar, skriver ssab.
Helix utnyttjar delar av malmens lägesenergi för att skjuta vagnen framåt under avlastningen. Det innebär att det inte krävs någon extra energi för att lossa.
Största vagnsprojekt
Kiruna Wagon ägs av Nybergs Mekaniska Verkstad och Rönnqvist & Wettainen. Företaget har vuxit stadigt sedan starten år 2004 med kunder bland gruvföretag i många länder. Hittills största projekt för Kiruna Wagon är tillverkningen av malmvagn Fammoorr050 för lkab Kiruna Mine. Det är också Sveriges största vagnsprojekt med ett totalt ordervärde på 800 miljoner kronor. Vagnen uppgår till 100 ton, vilket är 25 procent mer än tidigare generationer av vagnar. Tillsammans med uppgraderingen av malmbanan som nu hanterar 30 ton axelvikt och genom användning av starkare lok som kan dra upp till 750 meters tåg, har man ökat lkabs transportkapacitet med 60 procent, uppger Kiruna Wagon.