Samtidigt som San Diego utvecklats från att mest vara en tillbakalutad strandcommunity till den klarast lysande stjärnan på USAs techhimmel, så har det skett mycket bakom kulisserna. San Diego-företaget ServiceNow har under samma tidsperiod gått från att mest fokuserat på att hjälpa företag med IT Service Management, till att nu ta hand om företags hela verksamheter på ett enkelt och effektivt sätt.
Den senaste utgåvan av plattformen är döpt efter företagets födelsestad och strävar efter att leva upp till idealen – och erbjuda lite lugn i en stressig och snabbföränderlig omvärld. I och med omställningarna under pandemin och i den efterföljande snabba utvecklingen mot hybrida arbetssätt kämpar företag världen över för att inte bara hänga med utan även kunna dra nytta av förändringstaken. Plattformen används varje dag av 70 miljoner användare som försöker få organisationer, processer och rutiner att ske mer effektivt via ökad automatisering och optimering av olika arbetsflöden.
Det är en utveckling som är viktigare än någonsin, inte minst då företag kämpar för att locka och behålla talanger som kräver rätt arbetsverktyg och möjlighet att ta självständiga beslut, samtidigt som de allt mindre tolerans för tråkiga och repetetitiva arbetsuppgifter. Därför kan San Diego spela en ännu större roll som framgångsfaktor framöver.
Alla är olika
Det gäller inte minst för de specifika utmaningar som olika branscher står inför. Den nya lågkodplattformen är byggd utifrån premissen att alla branscher är olika, och har anpassat stöd för respektive bransch, från bank och försäkring, över handel och tillverkningsindustri, till teknikleverantörer. Plattformen har också fler än 20 nya arbetsytor för att stärka användarupplevelsen och möta behoven hos olika delar av organisationer, från kundtjänst och HR till fältarbete och riskhantering.
Ett vanligt hinder när organisationer försöker att automatisera olika delar av verksamheten är att de befintliga systemen inte pratar med varandra och finns i silos. Därför har San Diego ett robotbaserat verktyg för processautomatisering som gör det enkelt att skapa, testa och lansera förbättringar som sträcker sig över system och avdelningar och lägger grunden för avancerad hyperautomation. Smidiga arbetsflöden snarare än organisatoriska silos får stå i centrum.
Inte långtråkigt
Många medarbetare har en bättre arbetsmarknad än på länge och då minskar toleransen för tråkiga och repetetiva uppgifter. Dessutom vill många företag att medarbetare snarare ska lägga sin energi på att skapa innovation än repetition. Så organisationer och arbetsuppgifter måste förändras lika snabbt som omvärlden, och då kan nya automatiseringsmotorn i San Diego spela en viktig roll.
Den för samman AI, low code och robotbaserade verktyg för processautomatisering med andra viktiga tekniska verktyg och samlar allt i en enda low code-plattform. Dessutom erbjuder automatiseringsmotorn digitala arbetare som tar hand om repetitiva arbetsuppgifter, exempelvis att fylla i ett webbformulär, vilket gör det möjligt för medarbetare att fokusera på mer värdeskapande uppgifter.
Surfs up
Vädret i San Diego är förmodligen soligt när du läser det här – det är det de flesta dagar – och det har blivit enklare än någonsin att utveckla effektiva processer för organisationer, även från stranden. Om det är något San Diego visat är det att kreativitet och innovation fungerar bäst när den miljö man arbetar i gör tillvaron enklare och mer problemfri. En applikation kan lika gärna skapas i solstolen som vid skrivbordet.
Frederick Wennmark, teknisk chef, ServiceNow