Nyheten om att Sverige utsågs till partnerland vid Hannovermässan 2019 blev offentlig i samband med en ceremoni som hölls den 24 april vid årets Hannovermässa.
Sveriges bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson deltog i ceremonin där avtalet om partnerskapet officiellt undertecknades av direktör Fredrik Fexe vid Sveriges export- och investeringsråd, Business Sweden, och Marc Siemering, direktör för områdena Industri, Energi och Logistik vid Hannovermässan.
Varje år står ett land i särskilt fokus för Hannovermässans besökare, medier och för olika arrangemang och programpunkter. Sverige efterträder Mexiko som är partnerland i år och USA som var partnerland året innan.
Samverkan och innovation i kommer att stå i fokus under Sveriges partnerskap. Hannovermässan 2019 äger rum den 1-5 april och representanter på högsta politiska nivå kommer att delta, bland annat genom Sveriges statsminister och Tysklands förbundskansler.
– Vi har ambitionen att vara världsledande på att använda digitaliseringens möjligheter, säger Peter Eriksson. Digitaliseringen av industrin är avgörande för svensk konkurrenskraft och nya jobb.
– Vi är mycket nöjda med att ha Sverige som partnerland 2019. Sveriges regering och industri ligger i framkant av den digitala omvandlingen av industrin. Det stämmer överens med att Hannovermässan är en global mötesplats för Industri 4.0. Här presenteras strategier för smart industri, erbjuds innovativa lösningar för den globala marknaden, utbyts erfarenheter och bredds affärsnätverk, sade Jochen Köckler, styrelseordförande för Deutsche Messe som driver industrimässan Hannovermässan.
Under besöket träffade Peter Eriksson även sin kollega, Dorothee Bär, nytillträdd tysk minister för digitala frågor och deltog i ett seminarium om digitalisering genom samarbete. Även besök i ett antal svenska montrar på mässan stod på programmet.