Bilar som jobbar var en separat avdelning under Stockholmsmässans stora Motor Weekend, en fyradagars utställning inom området motorsport och transporter. Cirka 53 500 besökare kom mellan den 16 och 19 januari för att se det senaste inom yrkesbilar, trendbilar och motorcyklar. Motorcyklar av alla de slag var självklart en given succé, men även intresset för yrkesbilar på avdelningen Bilar som jobbar var mycket stort. Parallellt med utställningen anordnades olika seminarier.
Ett av de mer populära handlade om förmånsbeskattning av tjänstebilar. Det är körjournaler som är viktigast om man vill visa att bilen inte används privat, eller som det heter på juridikspråk, att bilen bara används privat ”i ringa omfattning” om man vill undvika att bilförmånen läggs på lönen.
Således var det intressant att en av många produktnyheter som visades på mässan var just en ny elektronisk körjournal. Det var det unga, Jönköpingsbaserade företaget Jiricom som för första gången visade sin elektroniska produkt för fordonsförvaltning, Au2 Box.
– Vi lanserade produkten i höstas och vår första kund är Vänersborgs kommun, säger Jimmy Thörnlöf, en av grundarna till företaget.
– Au2 Box uppfyller Skatteverkets krav för elektronisk körjournal. Systemet är molnbaserat. Man monterar två separata enheter i tjänstebilen. Au2 Box enheten sätts in i bilens serviceuttag (OBD 2 kontakt). Den går även att montera via bilbatteriet om kunden vill. Den andra enheten är en identifieringsdosa, (Au2 Driver ID) som placeras på fordonets instrumentbräda. Den kommunicerar trådlöst med Au2 Box. Systemet är molnbaserat, det använder simkort för att skickar information i realtid om fordonets aktuella position och resa, tillstånd, vem som kör fordonet och mycket mer, direkt till datorn eller mobilen.
– Det som är unikt med vårt system Au2 Box är att det är den första OBD 2 enheten på marknaden med inbyggt batteri och högtalare, säger Jimmy. Det betyder att om någon skulle försöka trixa och ta ut enheten ur bilen, skickar den larm om det.
Elfordon
Nissan tillhör dem som tror på att eldrivna lätta lastbilar kommer brett. Det bekräftas av att bland annat Vattenfall nu berättade att de ställer om hela sin bilpark till eldrivna fordon. Ca 3 500 tjänste- och servicebilar i Sverige, Nederländerna och Tyskland kommer att bytas ut mot eldrivna under en femårsperiod, säger Martijn Hagens, chef för E-mobility inom Vattenfall.