Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Tidningen Automation

    Guldhanden 2026

    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation

    Guldhanden
    2026

    Hem » Digitala Stambanan möjliggör framtidens värdeskapande
    martin friis
    Gästkrönikan

    Digitala Stambanan möjliggör framtidens värdeskapande

    2020-12-17
    Dela
    E-post Facebook LinkedIn Twitter Tumblr Reddit

    S tambanan är namnet på vårt Svenska järnvägsnät. Den byggdes under 1800-talet och möjliggjorde effektiv transport, kommunikation och handel. Detta lade grunden för vårt välfärdssystem. Framtidens värdeskapande grundar sig på data och information. Om våra industrier ska överleva och kunna konkurrera med resten av världen behöver vi nu en digital stambana. Det vill säga en digital infrastruktur för effektivt utbyte av information som möjliggör digital kommunikation och handel.
    Massproduktionens effektivisering skapade organisationssilos, optimerade att göra en specifik sak i en statisk konstellation. Problemet är att inget är statiskt. För att möta förändringen och skapa nytt bör vi se förbi silosar. Istället är ledordet samarbete. Idag är vi ständigt uppkopplade med tillgång till kommunikation och realtidsinformation som stöd för våra beslut. Nu håller detta på att slå igenom i industrin. Samtidigt byts 1900 talets massproduktion ut mot krav på individualiserade produkter. Det skapar en högre grad av komplexitet. Här kommer digitalisering och automation in som möjliggörare. Förändringar möter ofta motstånd för att vi människor tenderar att vara rädda för det outforskade och så är det även för den digitala transformationen. De flesta vet dock att utveckling inte sker utan förändring.
    Projektet Digitala Stambanan utforskar och bygger kunskap om digitalt värdeskapande i värdekedjor. Målet är att belysa möjligheter och hinder med digitalisering. Visionen om den framtida digitala stambanan är att den ska skapa digitalt samarbete genom friktionsfri kommunikation mellan människor, maskiner, produkter, system och olika företag.
    Digital transformation är en kunskapsresa, utveckling genom ”trial and error”. För att starta den resan krävs satsningar utan bromsklossar i form av krav på solida business case för investeringen. Vi måste koppla upp och analysera data för att skapa insikter. Lika viktigt är det att kartlägga hur vi arbetar idag för att bestämma vägen framåt. Är det fokus på effektivisering av befintlig verksamhet eller är det att utforska och skapa nya möjligheter, kanske båda? Oavsett vilket så måste detta drivas aktivt. Investeringens värde ökar i exponentiell takt när kunskapen växer och fler applikationer implementeras.
    Digital transformation handlar om att driva förändring av hur vi arbetar och vad vi arbetar med. Tekniken löser vi, det svåra är att förändra processer, organisationer, företagskulturer och i allra högsta grad människor. Charles Darwin hade nog klart för sig när han sa: “It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change”.
    Martin Friis

    (Visited 28 times, 1 visits today)
    Föregående inläggElfa firar 75 år i Sverige och stänger sin sista butik i Solna i Stockholm
    Nästa inlägg Jernbro sluter avtal och blir Heidenhains förlängda arm mot marknaden
    Automation

      Relaterade artiklar

      Gästkrönikan Automation2025-10-29Uppdaterad:2025-10-29

      Sverige riskerar att fastna i silor – hur kan vi bygga superkluster?

      Gästkrönikan Automation2025-08-19

      Fem nyckelområden som avgör industrins teknikskifte

      Gästkrönikan Automation2025-07-21

      Inga fler silos – integrationen av IT och OT driver industrin framåt

      Gästkrönikan Automation2025-06-18

      Tillverkare halkar efter inom digital försäljning

      Kommentarer är stängda.

      Verkstadstidningen Förlags AB

      Co / Automation

      Box 2082

      169 02 SOLNA

      Vx 08-514 934 00

      automation@vtf.se

      Instagram LinkedIn
      Få nyheter i mailen
        © 2025 Tidningen Automation ---

        Skriv ovan och tryck Enter för att söka.

        Ad Blocker Enabled!
        Ad Blocker Enabled!
        Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please support us by disabling your Ad Blocker.