Ungdomar på språng i fabrikerna med mobilerna i högsta hugg. Kontrollrum som stängs eller får nya uppgifter, kanske som kundcenter. I-Phone och Android sätter villkoren för hur informationen presenteras för operatörer och fabriksledning. Är det framtidens fabrik?
Kanske blir det så – kanske inte. Det vet vi om några år. Men det är ingen tvekan om att operatörernas yrkesroll just nu genomgår stora förändringar. Trådlösa verktyg, som de smarta mobilerna, liksom förbättrade mjukvaror skapar nya möjligheter. Operatörerna får också fler arbetsuppgifter och större ansvar samtidigt som man skär ner på bemanningen.Men kan man sköta hur många arbetsuppgifter som helst bara för att man får ny mjukvara och snabbare kommunikation? Hur mycket överblick kan man egentligen få på läsplattans bildskärm? Är det en bra idé att de som beslutar om driften springer omkring var för sig ute i fabriken och samtidigt har en massa andra arbetsuppgifter? Vilka beslut måste fattas av människor och vad kan automatiseras? Och även om verksamheten fungerar när allt rullar på som det ska, vad händer i ett krisläge?
Förändringarna ger upphov till många frågor. Däremot ser jag få underbyggda svar. Övergången till nya arbetssätt verkar mest bottna i en allmän teknikglädje och det faktum att alla ungdomar redan behärskar Facebook och Spotify på sina smarta mobiler. Det som skulle behövas är istället mer verklig kunskap om operatörernas roll i en ny tid. Det är viktigt att veta vilka förändringar som är av godo. Och i så fall under vilka förutsätt-
ningar.Vid det här laget har jag skrivit om automationsteknik i 30 år och sett diskussionsämnena komma och gå. Vissa saker har varit hett stoff hela tiden, som de industriella datanäten. Annat har självdött eftersom tekniken inte var så bra i praktiken som den såg ut på papperet. Men så finns det saker som slutat diskuteras trots att de borde vara mer aktuella än någonsin. Dit hör kontrollrummen och operatörernas arbete.
På 80- och 90-talet pratades det mycket om operatörsteknik. Det talades bildskärmar, pekverktyg och bästa sättet att lägga upp processbilder. Intresset från företagen var stort att utveckla tekniken och berätta vad de höll på med. Jag visste också vilka forskare jag skulle vända mig till för att få oberoende synpunkter.
Så är det inte idag. Ska jag döma av hur få som kontaktar tidningen i ämnet, är intresset mycket mindre än för 25 år sedan trots att behovet av kunskap är större än någonsin. Det är hög tid att återuppta diskussionerna om operatörernas roll. Och om forskning alls pågår, är det dags att den gör sig hörd. Först när nya rön når ut till användarna, kan vi fatta rätt beslut om hur den nya tekniken bäst utnyttjas i fabrikerna.
Dag Toijer
(Visited 10 times, 1 visits today)