Automatisk inkoppling av flytande kraftverk möjliggör utsläppsreducering i Hamburgs hamn, rapporterar företaget Igus i en kommuniké.
Tidigare har generatorerna, ombord på kryssningsfartygen, varit igång under den tid som fartyget legat i hamn för att förse fartyget med ström.
För att i fortsättningen slippa detta har Becker Marine Systems för Hamburgs hamn utvecklat och byggt lng Hybridpråmen Hummel, ett flytande flytgaskraftverk som kommer att förse de jättelika kryssningsfartygen med ström medan de ligger i hamnen. När pråmen anländer till sin förtöjningsplats, körs en landgång ut som möjliggör ombord- och landstigning. Under landgången ligger energikedjor, levererade av Igus, bland annat fyra tjocka 6/10kV-kablar inklusive kontaktdon.
När landgången har dockats och kedjan har körts ut, ansluts dessa kontaktdon till stora strömförsörjningsskåp på kajen. Uppgiften att överföra energin från pråmen till kajen, varifrån den sedan leds vidare till kryssningsfartygen, genomfördes av Igus. Systemet ansluter inte bara pråmen – också skeppets kontinuerliga rörelser jämnas ut. Bryggan är hela tiden i rörelse för att kompensera för vågornas rörelser och tidvattnet.