Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Tidningen Automation

    Guldhanden 2026

    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation

    Guldhanden
    2026

    Hem » Automatisk inkoppling reducerar fartygens utsläpp
    Nyheter

    Automatisk inkoppling reducerar fartygens utsläpp

    2015-01-07
    Dela
    E-post Facebook LinkedIn Twitter Tumblr Reddit

    Nyligen döptes högtidligt lng hybridpråmen Hummel i Hafencity i Hamburg. lng står för Liquefied Natural Gas. Detta gör att man kan spara sjödiesel och sänka emissions- och partikelutsläpp från kryssningsfartygen under den tid då de ligger i hamn.

    Automatisk inkoppling av flytande kraftverk möjliggör utsläppsreducering i Hamburgs hamn, rapporterar företaget Igus i en kommuniké.
    Tidigare har generatorerna, ombord på kryssningsfartygen, varit igång under den tid som fartyget legat i hamn för att förse fartyget med ström.

    För att i fortsättningen slippa detta har Becker Marine Systems för Hamburgs hamn utvecklat och byggt lng Hybridpråmen Hummel,  ett flytande flytgaskraftverk som kommer att förse de jättelika kryssningsfartygen med ström medan de ligger i hamnen. När pråmen anländer till sin förtöjningsplats, körs en landgång ut som möjliggör ombord- och landstigning. Under landgången ligger energikedjor, levererade av Igus, bland annat fyra tjocka 6/10kV-kablar inklusive kontaktdon.
    När landgången har dockats och kedjan har körts ut, ansluts dessa kontaktdon till stora strömförsörjningsskåp på kajen. Uppgiften att överföra energin från pråmen till kajen, varifrån den sedan leds vidare till kryssningsfartygen, genomfördes av Igus.  Systemet ansluter inte bara pråmen – också skeppets kontinuerliga rörelser jämnas ut. Bryggan är hela tiden i rörelse för att kompensera för vågornas rörelser och tidvattnet.

    (Visited 21 times, 1 visits today)
    Föregående inläggEBM-papst vill öka forskningen inom området elektromagnetiska motorer
    Nästa inlägg Nationell plan ska utveckla smarta elnät
    Dagmar Zitkova

      Relaterade artiklar

      Nyheter Automation2025-12-05

      Hexagons mätteknik i centrum när Verstappen jagar ny F1-titel

      Nyheter Automation2025-12-05

      Ny studie: Öppna automationssystem ger stora besparingar för industrin

      Nyheter Mary Örnborg2025-12-03Uppdaterad:2025-12-03

      Ingenjörslönerna avslöjade – industrin tappar mark

      Nyheter Automation2025-12-02

      Automatiserad produktion hos Geberit – 12 förarlösa truckar i full drift

      Kommentarer är stängda.

      Verkstadstidningen Förlags AB

      Co / Automation

      Box 2082

      169 02 SOLNA

      Vx 08-514 934 00

      automation@vtf.se

      Instagram LinkedIn
      Få nyheter i mailen
        © 2025 Tidningen Automation ---

        Skriv ovan och tryck Enter för att söka.

        Ad Blocker Enabled!
        Ad Blocker Enabled!
        Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please support us by disabling your Ad Blocker.