Framtidens detaljhandel lyfts fram med en spännande demonstration av en ABB-robot som gör 3D-utskrifter på Selfridges, ett av Londons finare varuhus på Oxford Street. Under hela april kommer demonstrationen att äga rum i ett skyltfönster där kunderna kan titta på en ABB-robot som i 3D skriver ut olika skräddarsydda designerartiklar tillverkade i Parley Ocean Plastic – marinplastskräp som samlats in från nätverket Parley’s Global Cleanup Network.
Demonstrationen med 3D-utskrifterna ingår i Selfridges koncept Supermarket som utmanar konsumenter att fundera på hur de varor de köper har producerats och vilken påverkan den produktionen har på miljön.
Även om ett större sortiment är bra för konsumenterna har det dock ett högt pris på miljön där produkter och förpackningar ofta kastas utan någon tanke på var de hamnar eller om de kommer att återvinnas”, säger Marc Segura, ABB:s chef för divisionen Robotics.
Genom att återanvända plast från världshaven för att skriva ut designerartiklar hjälper vi till att lyfta fram hur robotar på ett viktigt sätt kan bidra till att skapa hållbara tillverkningsprocesser som är centrala för en cirkulär ekonomi.
Miljöorganisationen och det globala nätverket Parley for the Oceans och det innovativa designvarumärket Nagami har tillsammans utvecklat demonstrationen som använder sig av ABB:s simuleringsprogramvara RobotStudio och en IRB 6700-robot för att skapa ett antal olika utskrivna möbler, heminredningsartiklar och andra varor som tillverkats av Parley Ocean Plastic. Roboten arbetar tillsammans med Nagamis unika plastextruderingsmaskin för att skriva ut de artiklar som kan väljas ut av kunderna på en skärm och tillverkas på plats.
Parley Ocean Plastic uppfanns för att katalysera förändringar som svar på de marina plastföroreningarna och förstörelsen av haven”, säger Parleys grundare och vd Cyrill Gutsch.
Nu när vi samarbetar med två industriledare, ABB och Nagami, kan vi skriva ut på begäran var som helst i världen och omvandla ett problem till en lösning. Bortom den enorma potentialen att minska avfallet genom att skriva ut artiklar direkt i en detaljhandel som Selfridges vill vi använda den här tekniken till att stärka situationen för lokalsamhällen runt om i världen – att ge dem möjligheter att omvandla de lokala plastföroreningarna till affärsmöjligheter och användbara artiklar. För haven, klimatet och livet.”
Robot omvandlar detaljhandelsupplevelsen
Förutom att understryka vikten av miljöinnovation kommer demonstrationen också att bidra till att lyfta fram den bredare potentialen för robotautomation genom att hjälpa detaljhandeln att locka kunder till butikerna. Robotar används redan i allt högre utsträckning inom lager- och leveranshantering samt tjänster i butiken och undersökningsorganisationen Coherent Market Insights1 uppskattar en 30-procentig tillväxt för robotar inom detaljhandeln per 2028.
Robotar används i allt högre utsträckning för att hjälpa till att få tillbaka kunderna till storgatan”, säger Marc Segura.
Vi tror att det framtida anammandet kommer att påverkas av tre huvudtrender: mikroexpediering, där robotar används i butik för att möjliggöra orderexpediering och leverans; personalisering, där en robot tillverkar en produkt enligt kundens specifika krav med tillvalet automatisk individualisering där data om tidigare köpvanor används för att erbjuda nya alternativ; samt ’retailtainment’ (detaljhandelsmarknadsföring som underhållning), där roboten används som en del av en interaktiv display eller show för att informera eller underhålla kunder.
Ett exempel är ABB:s robotdemo på den tyska modehandlaren Solebox butik i Berlin, som plockar fram skor som kunder valt ut på en skärm. Om skorna inte passar eller kunden vill prova något annat plockar roboten upp dem och ställer tillbaka dem på hyllan. I Kina får kunderna plocka fram ett antal enheter som smarttelefoner och surfplattor i en detaljhandelskiosk, som utvecklats av det kinesiska mobilkommunikationsföretaget Huawei tillsammans med ABB. Kiosken är framtagen för att kunna placeras på storgatan och använder sig av ABB:s FlexBuffer-system för att välja enheter som beställts antingen online eller köpts på plats. När produkterna har valts ut placeras de i en låda som kunden tar med sig.
Möjligheten att lansera robotar i butiken, både bakom och framför disken, ger detaljhandlarna spännande möjligheter”, sammanfattar Marc Segura.
Genom att låta robotar hantera mikroexpediering i butiken kan personalen frigöras till kundinteragerande roller, där de kan fokusera på att ge kunderna en bättre totalupplevelse.
Så som framgår av installationen på Selfridges kan robotar också användas på butiksgolvet för att möjliggöra en skräddarsydd tillverkning av varor vid konsumtionstillfället, vilket ger en helt ny dimension på butiksupplevelsen.