Tillverkningsindustrin står inför ett vägskäl – med enorma affärsmöjligheter, men också historiskt höga risknivåer. Det var budskapet från den danske ekonomen och tidigare investeringschefen Frank Hvid, när han talade på Omrons Nordic Partner Summit i Ystad.
Hans analys var tydlig – den globala ekonomin är på väg in i en helt ny era, och industriföretag som fortsätter att planera som om ingenting har hänt riskerar att hamna på efterkälken.
– Vi har lämnat 30–40 år av globalisering där alla var vinnare. Nu rör vi oss mot en fragmenterad världsordning med lägre förtroende, mer protektionism och högre geopolitiska risker, säger Hvid. Efter decennier där effektivitet och lean-drifter var allenarådande, förändras förutsättningarna nu i grunden.
Hvid menar att resiliens – inte optimering – blir nästa stora konkurrensfaktor.
– Perioden vi går in i kräver motståndskraft. Leveranskedjor, komponentstrategi och investeringsplaner måste kunna hantera både störningar och politiska beslut som ändrar spelreglerna snabbt.
Störst påverkan väntas komma från Kina, som enligt Hvid redan tagit ett kraftigt teknologiskt språng inom elbilar, solceller och vindkraft – och nu rör sig snabbt in i robotik, automation och bioteknik.
– Kina kommer att trycka hårdare in på den europeiska marknaden, särskilt när USA stänger sina dörrar. Det innebär tuff konkurrens på hemmaplan, men också att europeiska politiker sannolikt blir mer benägna att skydda strategiskt viktiga industrisektorer.
Det innebär att svenska och europeiska industriföretag kan vänta sig stora offentligfinansierade satsningar inom exempelvis energi, försvar och klimatomställning. För att navigera rätt krävs enligt Hvid en helt ny typ av uppmärksamhet.
– Regeringar kommer att vara en av industrins största kunder de kommande åren. Därför måste företagen aktivt följa politiska prioriteringar: vilka områden som får pengar, vilka lösningar som efterfrågas och vart investeringarna styrs.
Samtidigt varnar han för att många industrier fortfarande planerar för ”business as usual” – trots att spelplanen flyttat på sig.
– Det är hög tid att scenarioplanera. Värdekedjor måste kunna hantera både politiska tvärvändningar och snabba marknadsförändringar. Det kommer att skilja vinnarna från förlorarna.
Bland deltagarna på konferensen fanns flera svenska industriföretag, bland andra AtLin, AFRY och PMA.
