Sista veckan i juni är det åter dags för mässan Automatica i Tyskland att öppna sina dörrar för utställare och besökare. En av utställarna är det svenska företaget RSP, Robot System Products. Vi har pratat med Henrik Hofström, marknadskommunikatör på RSP, om vilken betydelse Automatica har för dem.
Varför väljer ni att ställa ut på Automatica?
– Tyskland är en stor marknad för oss, Vi har även ett dotterbolag där så därför känns just Automatica rätt för oss, inte minst för att mässan handlar om automation och robotik. Vi tycker att det är en bra och relevant mässa för oss med andra ord.
Vilken gång i ordningen ställer ni ut på mässan i tyskland?
Vi var med första gången 2012 och sedan dess har vi varit med varje gång.
Vad får ni rent konkret ut av att vara med på just denna mässa?
Det ett bra tillfälla för oss att visa upp våra nyheter. De produkter som vi erbjuder är sånt som är lättare att förstå fördelarna med då det i vårt fal handlar om applikationer. Vi har därför tagit ett beslut att satsa hårt på att visa upp våra produkter i skarpt läge.
Hur ser satsningen i år ut på Automatica?
I år satsar vi stort. Vi kommer att ha den största montern hittills där vi kommer att visa upp fyra applikationer med totalt fem robotar.
Och vad är det för nyhet som era besökare kommer att få ta del av?
Vi visar upp vår patenterade säkra växlare som ä vår flaggskeppsprodukt Vi samarbetar också med Cognibotics och visar också upp deras kalibreringssystem som ger större noggrannhet. Utöver det har vi några andra nyheter som än så länge är hemliga.
Hur upplever du att efterfrågan på era produkter ser ut?
Efterfrågan på nya applikationer är stor och i vår senaste applikation har vi verkligen försökt lyssna och anpassa behoven till våra kunders önskemål och därför har vi tagit fram en verktygsväxlare med integrerad säkerhet. Kraven på säkerhet inom robotautomation blir ju allt tuffare så därför har vi tagit fram en egen patenterad lösning för det.
Ni säger att ni satsar stort på Automatica – är det bara den som gäller eller finns det andra mässor som ni också syns på?
Detta är den stora mässan för oss. Men Elmia Automation är också en viktig mässa. Från och med i år kommer dessa mässor gå om vart annat, vilket passar oss bra då vi inte behöver vara på båda mässorna under samma år.
Hur mycket får ni rent affärsmässigt ut av att ställa ut på Automatica?
Det är svårt att säga hur mycket själva mässan leder till att vi gör affärer. Men vi får en hel del leads. Det är en annan typ av business där det handlar om stora aktörer. Men vi jobbar hårt på att synas och vara med och validera våra produkter.