PTC har undertecknat ett avtal om att förvärva ServiceMax för cirka 1,46 miljarder dollar. ServiceMax är ett ledande företag inom molnbaserad, produktcentrerad mjukvara för hantering av Field Service Management (FSM).
Förvärvet förväntas stärka PTCs erbjudanden inom closed-loop PLM genom att utöka den digitala tråden av produktinformation till att innefatta Enterprise Asset Management (EAM) och FSM-kapacitet. Transaktionen slutfördes i början av januari 2023. – Tillägget av ServiceMax kommer att realisera en viktig del av PTC:s closed-loop PLM-strategi, säger Jim Heppelmann, President och CEO, PTC i ett pressmeddelande.
Efter förvärvet kommer PTC att kunna komplettera hela den digitala produktdefinitionen från CAD- och PLM-lösningar med detaljerad användningsinformation från IoT-lösningar och den kompletta support- och servicehistoriken från ServiceMax. ServiceMax tillhandahåller omfattande molnbaserade FSM-funktioner byggda på Salesforce-plattformen. Dessa funktioner inkluderar att hantera all relevant information om produkter, såsom produktbeskrivning, serienummer, servicehistorik mm, skapande och hantering av arbetsordrar, samt schemaläggning och utskickande av tekniker. ServiceMax FSM-funktioner är även nära integrerade med Salesforces CRM-system.