Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Tidningen Automation

    Guldhanden 2026

    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation

    Guldhanden
    2026

    Hem » Volvos motorfabrik växlar upp
    Nyheter

    Volvos motorfabrik växlar upp

    2017-08-04
    Dela
    E-post Facebook LinkedIn Twitter Tumblr Reddit

    Vid den slutliga monteringen transporteras motorerna på eldrivna vagnar. Montörerna följer med motorerna mellan stationerna.

    Skövdefabriken bygger om och bygger nytt för att öka produktionen.

    Volvo Cars tillverkar idag en halv miljon personbilar per år. Om tre år ska antalet ha ökat till 800 000. Alla dessa bilar ska ha motorer och tre fjärdelar av dessa ska tillverkas vid motorfabriken i Skövde. Det betyder att kapaciteten vid Skövdefabriken behöver öka. Dessutom har Volvo tagit fram en helt ny serie motorer. Både bensinmotorer och dieselmotorer kommer att finnas i flera varianter som alla tillverkas blandat i samma produktionslinjer. Viss produktion kommer också att ”insoursas” efter att tidigare ha utförts av underleverantörer.

    För att klara produktionsökningen och de högre kraven på flexibilitet drivs flera stora projekt för att uppgradera motorfabriken i Skövde med nya och ombyggda produktionslinjer. En del av arbetet är klart medan annat återstår.
    – Det är inte många svenska företag där det händer så mycket som på Volvo Personvagnar just nu, säger Sören Jansson ledare för tillverkningstekniken vid fabriken i Skövde.
    – Det är verkligen kul att arbeta innanför de här väggarna. Företaget satsar på en teknikstark organisation och få ställen i Sverige gör så här stora investeringar.
    Många produktionslinjer
    Det är en stor anläggning som Volvo Cars har i Skövde. 2015 producerades cirka 500 000 motorer här. I fabriken finns flera produktionslinjer för de olika momenten vid motortillverkningen. Vid en linje bearbetas motorblocken, eller för att använda ett mer korrekt ord, cylinderblocken. Det finns också två linjer för bearbetning av vevaxlarna, två för bearbetning av kamaxlar och tre för cylinderhuvudena. Till sist finns totalt sex linjer för montering av motorerna.
    För att klara expansionsplanerna byggs flera nya produktionslinjer och ytterligare en kommer att byggas om så kraftigt att den i praktiken blir helt ny.
    För cirka ett år sedan invigdes den senaste av de två linjerna för bearbetning av vevaxlar. Nästa år, 2018, invigs ytterligare en linje för bearbetning av cylinderblock och en av de tre linjerna för cylinderhuvuden ska ha byggts om kraftigt.

    Läs hela artikeln. Ladda ner den som PDF.

    (Visited 17 times, 1 visits today)
    Föregående inläggGjutjärnsmotorer i IE4
    Nästa inlägg Visar information direkt i glasögonen
    Dag Toijer

      Relaterade artiklar

      Nyheter Automation2025-12-05

      Hexagons mätteknik i centrum när Verstappen jagar ny F1-titel

      Nyheter Automation2025-12-05

      Ny studie: Öppna automationssystem ger stora besparingar för industrin

      Nyheter Mary Örnborg2025-12-03Uppdaterad:2025-12-03

      Ingenjörslönerna avslöjade – industrin tappar mark

      Nyheter Automation2025-12-02

      Automatiserad produktion hos Geberit – 12 förarlösa truckar i full drift

      Kommentarer är stängda.

      Verkstadstidningen Förlags AB

      Co / Automation

      Box 2082

      169 02 SOLNA

      Vx 08-514 934 00

      automation@vtf.se

      Instagram LinkedIn
      Få nyheter i mailen
        © 2025 Tidningen Automation ---

        Skriv ovan och tryck Enter för att söka.

        Ad Blocker Enabled!
        Ad Blocker Enabled!
        Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please support us by disabling your Ad Blocker.