Facebook Twitter Instagram
    Tidningen Automation
    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation
    Hem » Volvos motorfabrik växlar upp
    Nyheter

    Volvos motorfabrik växlar upp

    2017-08-04
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    Vid den slutliga monteringen transporteras motorerna på eldrivna vagnar. Montörerna följer med motorerna mellan stationerna.

    Skövdefabriken bygger om och bygger nytt för att öka produktionen.

    Volvo Cars tillverkar idag en halv miljon personbilar per år. Om tre år ska antalet ha ökat till 800 000. Alla dessa bilar ska ha motorer och tre fjärdelar av dessa ska tillverkas vid motorfabriken i Skövde. Det betyder att kapaciteten vid Skövdefabriken behöver öka. Dessutom har Volvo tagit fram en helt ny serie motorer. Både bensinmotorer och dieselmotorer kommer att finnas i flera varianter som alla tillverkas blandat i samma produktionslinjer. Viss produktion kommer också att ”insoursas” efter att tidigare ha utförts av underleverantörer.

    För att klara produktionsökningen och de högre kraven på flexibilitet drivs flera stora projekt för att uppgradera motorfabriken i Skövde med nya och ombyggda produktionslinjer. En del av arbetet är klart medan annat återstår.
    – Det är inte många svenska företag där det händer så mycket som på Volvo Personvagnar just nu, säger Sören Jansson ledare för tillverkningstekniken vid fabriken i Skövde.
    – Det är verkligen kul att arbeta innanför de här väggarna. Företaget satsar på en teknikstark organisation och få ställen i Sverige gör så här stora investeringar.
    Många produktionslinjer
    Det är en stor anläggning som Volvo Cars har i Skövde. 2015 producerades cirka 500 000 motorer här. I fabriken finns flera produktionslinjer för de olika momenten vid motortillverkningen. Vid en linje bearbetas motorblocken, eller för att använda ett mer korrekt ord, cylinderblocken. Det finns också två linjer för bearbetning av vevaxlarna, två för bearbetning av kamaxlar och tre för cylinderhuvudena. Till sist finns totalt sex linjer för montering av motorerna.
    För att klara expansionsplanerna byggs flera nya produktionslinjer och ytterligare en kommer att byggas om så kraftigt att den i praktiken blir helt ny.
    För cirka ett år sedan invigdes den senaste av de två linjerna för bearbetning av vevaxlar. Nästa år, 2018, invigs ytterligare en linje för bearbetning av cylinderblock och en av de tre linjerna för cylinderhuvuden ska ha byggts om kraftigt.

    Läs hela artikeln. Ladda ner den som PDF.

    (Visited 4 times, 1 visits today)
    Dag Toijer

    Relaterade artiklar

    Nyheter Automation2023-03-25Uppdaterad:2023-03-09

    Protolabs lanserar automatisk DFM-analys vid 3D-printning

    Nyheter Automation2023-03-24Uppdaterad:2023-03-23

    8 miljoner kronor satsas på arbetsintegrerat lärande inom industrin

    Nyheter Automation2023-03-24Uppdaterad:2023-03-08

    ITF Automation möter framtiden med ny kraft

    Nyheter Automation2023-03-23Uppdaterad:2023-03-08

    420 utbildningsplatser inom teknik beviljade för start

    Kommentarer är stängda.

    Verkstadstidningen Förlags AB

    Co / Automation

    Box 2082

    169 02 SOLNA

    Vx 08-514 934 00

    automation@vtf.se

    (Visited 5 times, 1 visits today)

    LinkedIn
    Få nyheter i mailen
      © 2023 Tidningen Automation ---

      Skriv ovan och tryck Enter för att söka.