Med ZPA-funktionalitet – en lösning för trycklös transport, utökar Bihl+Wiedemann det breda spektrat av drivlösningar, som företaget som systemleverantör för ASi-3 och ASi-5 redan erbjuder med moduler för motorrullar, likströmsmotorer och frekvensomriktare från olika tillverkare och olika prestandaklasser.
ZPA-logiken är en smart och kostnadseffektiv Add-on för AS-gränssnittstopologier, som finns på många ställen inom materialhantering. Den passar i de fältbussar som för närvarande används för många, som PROFINET eller EtherNet/IP tillgängliga ASi-5/ASi-3 fältbuss-gateways från Bihl+Wiedemann. Programsviterna är tillgängliga för lättförståeliga och bekväma konfigurationer och parameterinställning ASiMON360 och ASi Control Tools360 – den senare utan integrerad Safety-funktionalitet. Standardinställningarna garanterar en snabb implementering av trycklös transport utan några speciella förkunskaper, djupare kännedom om programmering eller en handbok.
Experter har dock möjlighet att göra ytterligare detaljerade inställningar vid behov via det användarvänliga grafiska gränssnittet. Som för alla aktuella gateways och ASi-5-produkter kan även nya funktioner integreras vid ett senare tillfälle via uppdatering.
Den grundläggande uppgiften för trycklös transportörteknik är att koordinera flödet av föremål som ska transporteras mellan inmatnings- och uttagspunkterna, inklusive ackumuleringssektioner och buffertzoner, och därmed garantera att det inte sker några kollisioner eller tryck på enskilda föremål som ska transporteras.
Ackumuleringshanteringen implementeras inom definierade zoner på transportbandet, som kommunicerar med varandra. Ett transporterat föremål hålls tillbaka inom en zon tills nästa sektion anses vara ”fri” av logiken. Om materialet som ska transporteras ackumuleras skickas en signal till uppströmszonen, som gör att materialet som ska transporteras hålls tillbaka. Föremålen åker alltså inte in i varandra på ett okontrollerat sätt utan är placerade på avstånd. Detta innebär att det alltid finns en lucka mellan de enskilda föremålen som ska transporteras – kollisioner dem emellan och uppbyggnad av dynamiskt tryck kan då undvikas på ett tillförlitligt sätt.