Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Tidningen Automation

    Guldhanden 2026

    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation

    Guldhanden
    2026

    Hem » Semcon använder leksaksvärlden för att visa upp sina expertteam
    Semcon
    Nyheter

    Semcon använder leksaksvärlden för att visa upp sina expertteam

    2024-06-04
    Dela
    E-post Facebook LinkedIn Twitter Tumblr Reddit

    Riddare, prinsessor, ninjor och trollkarlar. Men varför inte ingenjörer, mjukvaruutvecklare, hållbarhetskonsulter och projektledare? I en ny kampanj visar teknikföretaget Semcon upp sina expertteam som leksaksförpackningar. Målet är att kunderna ska förstå att det blir ’lekande lätt’ att nå drömresultat tillsammans med ett team från Semcon.

    I en tid av förändring kan många företag dra nytta av agila team med teknikexperter där olika kompetenser kompletterar varandra vid exakt rätt tid under uppdragets gång. Semcon levererar idag expertteam till många av sina kunder och vill genom kampanjen att ännu fler företag och organisationer ska få upp ögonen för fördelarna med upplägget.

    – Utmaningen för oss på kommunikationsavdelningen var: Hur förpackar vi våra budskap om expertteam på ett roligt och kreativt sätt, som förhoppningsvis får kundernas scroll-tumme att stanna till, säger Kristina Ekeblad, kommunikations- och marknadschef på Semcon.

    Lösningen blev att ta mottagarna av kampanjen tillbaka till barndomens leksaksvärldar. I form av klassiska leksakspaket illustreras hur olika delar (experter) skapar en helhet (ett expertteam eller projekt). De 3D-skapade världarna exemplifierar några av de områden där Semcon jobbar – från automation och validering av läkemedelsproduktion till algoritmer för självkörande fordon och workshops för framtida affärsmodeller.

    – Det händer något härligt när man visar en vuxen och seriös verksamhet med ett formspråk som är starkt förknippat med barn och leksaker. Vi vill att våra paket ska påminna betraktaren om känslan framför hyllan i leksaksaffären som liten.

    Och förhoppningsvis få personen att dra på smilbanden när man istället för en rymdstation, hårsalong eller ett piratskepp kan välja ett eget mjukvaruteam som utvecklar appar för energibolag, säger Kristina Ekeblad.

    (Visited 243 times, 1 visits today)
    Semcon
    Föregående inläggProton blir Cotec
    Nästa inlägg ABB Robotics lanserar nästa generations automationsplattform – OmniCore
    Automation

      Relaterade artiklar

      Nyheter Automation2025-12-05

      Hexagons mätteknik i centrum när Verstappen jagar ny F1-titel

      Nyheter Automation2025-12-05

      Ny studie: Öppna automationssystem ger stora besparingar för industrin

      Nyheter Mary Örnborg2025-12-03Uppdaterad:2025-12-03

      Ingenjörslönerna avslöjade – industrin tappar mark

      Nyheter Automation2025-12-02

      Automatiserad produktion hos Geberit – 12 förarlösa truckar i full drift

      Kommentarer är stängda.

      Verkstadstidningen Förlags AB

      Co / Automation

      Box 2082

      169 02 SOLNA

      Vx 08-514 934 00

      automation@vtf.se

      Instagram LinkedIn
      Få nyheter i mailen
        © 2025 Tidningen Automation ---

        Skriv ovan och tryck Enter för att söka.

        Ad Blocker Enabled!
        Ad Blocker Enabled!
        Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please support us by disabling your Ad Blocker.