Riddare, prinsessor, ninjor och trollkarlar. Men varför inte ingenjörer, mjukvaruutvecklare, hållbarhetskonsulter och projektledare? I en ny kampanj visar teknikföretaget Semcon upp sina expertteam som leksaksförpackningar. Målet är att kunderna ska förstå att det blir ’lekande lätt’ att nå drömresultat tillsammans med ett team från Semcon.
I en tid av förändring kan många företag dra nytta av agila team med teknikexperter där olika kompetenser kompletterar varandra vid exakt rätt tid under uppdragets gång. Semcon levererar idag expertteam till många av sina kunder och vill genom kampanjen att ännu fler företag och organisationer ska få upp ögonen för fördelarna med upplägget.
– Utmaningen för oss på kommunikationsavdelningen var: Hur förpackar vi våra budskap om expertteam på ett roligt och kreativt sätt, som förhoppningsvis får kundernas scroll-tumme att stanna till, säger Kristina Ekeblad, kommunikations- och marknadschef på Semcon.
Lösningen blev att ta mottagarna av kampanjen tillbaka till barndomens leksaksvärldar. I form av klassiska leksakspaket illustreras hur olika delar (experter) skapar en helhet (ett expertteam eller projekt). De 3D-skapade världarna exemplifierar några av de områden där Semcon jobbar – från automation och validering av läkemedelsproduktion till algoritmer för självkörande fordon och workshops för framtida affärsmodeller.
– Det händer något härligt när man visar en vuxen och seriös verksamhet med ett formspråk som är starkt förknippat med barn och leksaker. Vi vill att våra paket ska påminna betraktaren om känslan framför hyllan i leksaksaffären som liten.
Och förhoppningsvis få personen att dra på smilbanden när man istället för en rymdstation, hårsalong eller ett piratskepp kan välja ett eget mjukvaruteam som utvecklar appar för energibolag, säger Kristina Ekeblad.