En hög grad av intelligent automation (IA) ger bättre resultat i organisationer. Det visar resultatet, som på förhand var väntat, i en ny undersökning om vilka effekter IA har på organisationer. Studien visar också på andra, men inte lika förutsägbara, positiva resultat.
Intresset för automation har vuxit bland företag och organisationer, som en förlängning av att dra mesta möjliga nytta av digitalisering. Mognadsgraden mellan olika organisationer skiljer sig dock fortfarande, och därför har SS&C Blue Prism undersökt vilka effekter olika grad av intelligent automation får på organisationerna.
Studien Intelligent Automation (IA) Pinnacle Model, har gjorts av Everest Group och jämför och analyserar resultaten för företag med olika nivåer av implementeringsmognad när det kommer till IA, intelligent automation..
Den här studien visar vilken förändringskraft som finns i intelligent automation med avancerade funktioner. IA handlar om mycket mer än att få företag att arbeta snabbare och med lägre felfrekvens. Det handlar om att utnyttja den fulla potentialen i människorna på företaget. Det här belyser den strategiska och mänskliga effekten av intelligent automation och dess betydelse när företag utvecklas och växer, säger Susanna Berg, Customer Success Director på SS&C Blue Prisma
Alla företag i studien kunde visa att investeringar i IA gav positiva effekter. När spetsföretagen i studien identifierats stack dessa ut genom valet att också integrera avancerad IA-teknik med kvalificerade funktioner, som exempelvis intelligent dokumenthantering, processutforskning och konversations-AI. Genom att kombinera andra tjänster med IA-teknik fick företagen ett betydligt bättre resultat jämfört med företag som har lägre grad av automatisering.
Skillnaderna märktes både i ekonomiska värden som i mjukare, kulturella värden, som medarbetar- och kundnöjdhet. Spetsföretagen förbättrade tack vare intelligent automation sin kundnöjdhet med i genomsnitt 55 procent och medarbetarnöjdheten med 52 procent. Hälften av spetsföretagen förbättrade medarbetarnöjdheten med hela 60 procent eller mer. Bland övriga företag var det bara var tionde som lyckades med samma ökning.
De operativa mätvärdena, som till exempel produktivitet, handläggningstider och regelefterlevnad, förbättrades också avsevärt, med 62 procent jämfört med innan införandet av intelligent automation. Omsättningen dubblades på i genomsnitt 2,5 år. Det visar tydligt vilken raketeffekt intelligent automation har för verksamheten.
Och trots att spetsföretagen gjort större investeringar i intelligent automation än andra företag var avkastningen mer än dubbelt så stor som på företag med lägre grad av automation.
Ett av företagen som studerats är Telia som har sparat både kostnader och tid för personalen med hjälp av intelligent automation. De senaste åren har Telia i Finland sparat mer än 12 miljoner dollar med hjälp av IA och automatiserat fler än åtta miljoner manuella arbetstimmar.
Dessutom har investeringarna inom IA lönat sig på mindre än nio månader. Enligt Telia är nyckeln till en framgångsrik förändringsledning mot en automatiserad verksamhet en öppen kommunikation inom organisationen där leveranschefer, som befinner sig närmast processen, har en stor roll i att rekommendera nya användningsområden.