Linde Material Handling lanserar flera nya modeller i sin serie automatiserade truckar, inklusive smalgångstrucken K-MATIC k för höglager. Utbudet breddas för att möjliggöra mer kundanpassade automationslösningar med kortare ledtider och högre driftsäkerhet.
Linde Material Handling utökar sitt sortiment av automatiserade truckar med flera nya modeller. Mest iögonfallande är smalgångstrucken Linde K-MATIC k, särskilt framtagen för höglager där hela pallar hanteras.
– I dessa applikationer elimineras behovet av manuella truckar, säger Henrik Karlsson, Automation Sales Manager på Linde Material Handling.
Utöver K-MATIC k lanseras även skjutstativtrucken Linde R-MATIC k och staplaren Linde L-MATIC AC k. Samtliga modeller är serietillverkade och har utvecklats med fokus på att förenkla planering och implementering av automationsprojekt, med kortare ledtider, lägre kostnader och högre driftsäkerhet som mål.
– Tillsammans med tidigare lanserade Linde L-MATIC HD k och Linde L-MATIC core erbjuder vi nu ett komplett utbud av lösningar som är skalbara, servicevänliga och mer kostnadseffektiva, fortsätter Henrik Karlsson.
Brett sortiment för flexibel automation
Det bredare modellutbudet möjliggör mer kundanpassade lösningar. Linde K-MATIC k har en lyftkapacitet på upp till 1,5 ton och klarar lyfthöjder upp till 14,5 meter – ett alternativ för att maximera lagerkapaciteten i smala gångar.
För bredare gångar lämpar sig Linde R-MATIC k, som finns i tre modellversioner med lyftkapacitet upp till 2,3 ton och kan anpassas med olika stativtyper för lyft upp till 10 meter. Sortimentet kompletteras med shuttle- och lagringslösningar.
Sensorstyrning och hög precision
Både Linde K-MATIC k och R-MATIC k använder reflektornavigering samt ett sensorbaserat pallpositioneringssystem som säkerställer exakt in- och utlagring. Systemet identifierar lediga platser och hinder, och justerar automatiskt om pallen är felplacerad.
Mjukvaruplattform för integrerad styrning
Samtliga modeller drivs via plattformen Linde MATIC:move, som hanterar realtidsövervakning, orderstatus, förebyggande underhåll samt integration med WMS- och ERP-system. Truckarna arbetar uppkopplat och koordinerat genom hela intralogistikflödet.
– Framgångsrika automationsprojekt bygger på nära samarbete med våra kunder, understryker Henrik Karlsson.
– Vi finns vid kundens sida genom hela processen – från konceptutveckling till implementation. Det ger trygghet och snabbare avkastning på investeringen. Efter driftsättning säkerställer vårt rikstäckande servicenätverk snabb support och hög tillgänglighet oavsett vart i landet kunden befinner sig.