Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Tidningen Automation

    Guldhanden 2025

    • Hem
    • Om Automation
    • Företagens Webbsida
    • Kontakta oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Mässor & Event
    • Tipsa oss
    Tidningen Automation

    Guldhanden
    2025

    Hem » Från verktygsmaskiner till truckar
    Bildtext: Kristin Alexandersson Rohdin, Business Development Manager Automation hos Toyota Material Handling Europe. Foto: Lars Andersson
    Nyheter

    Från verktygsmaskiner till truckar

    2023-09-12
    Dela
    E-post Facebook LinkedIn Twitter Tumblr Reddit

    Som nyanställd affärsutvecklare hos Toyota ska Kristin Alexandersson Rohdin stärka truckkoncernens AGV-affär i Norden och Baltikum.

    Kristin Alexandersson Rohdin har en lång bakgrund inom verkstadsindustrin, där hon inte sällan arbetat med automationsprodukter. Hon inledde sin yrkeskarriär hos verktygs- och maskinföretaget Edströms Maskin, först som säljare i Västsverige av fräsar och svarvar och så småningom som försäljningschef.

    Därefter arbetade hon som produkt- och marknadsansvarig hos automationslösningsföretaget AH Automation, innan hon för tre år sedan anställdes hos industriföretaget Ravema.

    — Hos Ravema byggde jag bland annat upp en försäljningsorganisation kring de ryggbärande och självkörande MIR-robotar man nyligen tagit in.

    Den var en ny produkt för företaget, och jag har alltid gillat att hjälpa kunderna att automatisera sin produktion — det är något som kan effektivisera flödena och öka konkurrenskraften, säger Kristin Alexandersson Rohdin och tillägger:

    — Det var också det som gjorde att jag tog det här nya jobbet, även om jag inte kommer att arbeta med försäljning mot slutkund här utan ren affärsutveckling.

    ”Här” är i detta fallet Toyota Material Handlings kontor på Lindholmen i Göteborg. Rent organisatoriskt är Kristin anställd hos Toyota Material Handling Europe, samtidigt som hon huserar ihop med utvecklingsbolaget Toyota Logistics Solutions — som bland annat utvecklar mjukvarorna för Toyotas AGV:er åt samtliga europeiska länder och stöttar Toyotas europeiska säljbolag.

    — Ja, det är kanske lite rörigt — inte minst för mig som är ny på jobbet — men även om vi sitter i Sverige och Göteborg så tillhör vi inte svenska Toyota utan det europeiska moderbolaget. Och vi ska alltså stötta alla länder i Europa och deras återförsäljare lika mycket.

    Kristin Alexandersson Rohdins titel på det nya jobbet är Business Development Manager Automation, vilket innebär att hon är affärsutvecklingsansvarig inom automationsdelen med fokus på de nordiska länderna och Baltikum.

    Någon direktkontakt med kunderna, som återfinns inom allt från e-handel och produktion till ren lagerverksamhet, kommer hon dock i regel inte att ha — istället ska hon vara länken som knyter samman de kompetenser som bygger AGV-projekten (AGV står för Automated Guided Vehicle, kanske ska tilläggas).

    — Mitt uppdrag är att hjälpa Toyotas säljbolag i ”mina” länder med att öka deras AGV- och automationsaffär. Toyota är ju otroligt bra på framförallt manuella truckar, samtidigt som man också har en ambition om att öka försäljningen av autotruckarna, säger Kristin Alexandersson Rohdin och fortsätter:

    — Enkelt uttryckt går processen till så att kunden som vill ha en AGV-lösning presenterar sitt lager för säljbolaget. Tillsammans identifierar man sedan de flöden där automatiseringen skapar mest värde.

    Sedan hjälper vi säljbolaget att leverera en helhetslösning, vilken förstås kan skilja sig väldig mycket åt från fall till fall. En viss kund kanske har ett lager med 200 000 pallplatser — som Julas centrallager i Skara dit Toyota håller på att leverera 32 autotruckar — medan en annan kund kanske ”bara” har 15 000 pallplatser.

    Antalet pallplatser är en av flera faktorer som avgör komplexiteten i automationslösningen. En annan är hur de eldrivna autotruckarna ska anpassas för att kunna hantera olika typer av laster och pallar, och förstås även vilka slingor de ska köra.

    — Är det bara några få truckar som ska köra från A till B är det ju förhållandevis enkelt, men är det en flotta som hos Jula med 32 truckar som ska snurra runt i olika slingor blir det förstås mer komplicerat, säger Kristin Alexandersson Rohdin och tillägger:

    — Det som skiljer försäljningen av AGV-projekt från försäljning av manuella truckar är att man på automationsaffären säljer en lösning: man ska ta hand om ett flöde och det ska finns en logik i det hela, vilket kräver programmering och så vidare. Det är mer av en lösningsförsäljning än en ren produktförsäljning.

    Bildtext: Autotruckar från Toyota i arbete.
    Bildtext: Autotruckar från Toyota i arbete.
    Foto: Toyota Material Handling

    Den övervägande delen av såväl de manuella truckarna som autotruckarna tillverkas i Toyota-fabriken i östgötska Mjölby.

    — AGV:erna bygger ju förstås på de manuella truckarna, som man bygger om till förarlösa truckar med mjukvaror, scannrar och säkerhetssystem och så vidare, säger Kristin Alexandersson Rohdin och berättar att autotruckarna i regel är på max 2,5 ton och kan lyfta upp till drygt 10 meter.

    Kontoret där Toyota Logistics Solutions är inrymt på expansiva Lindholmen i Göteborg, mitt bland mängder av tech-bolag, startups, högskolor och flashiga fik och restauranger. Det är en något annorlunda miljö än industriområdet Ringön, där utvecklingsbolaget med dess 120 medarbetare huserade fram till oktober förra året.

    — Bolaget har växt på senare år och behövde nya lokaler, och det är klart att det är lyft för alla att komma hit. Dessutom är det ju enklare att locka medarbetare med rätt kompetens hit till Lindholmen, säger Kristin Alexandersson Rohdin, som har en ingenjörsutbildning inom industriell automation — plus en fil kand i beteendevetenskap.

    — Det var en kombinerad utbildning i Skövde som Volvo var initiativtagare till. Annars blir man ju antingen ingenjör eller beteendevetare, men här var det ett färdigt program som syftade till att man skulle bli länken mellan teknik och människa. För mig var en jättebra utbildning, och det har också gjort att jag fått en massa roliga jobb.

    (Visited 96 times, 1 visits today)
    Toyota Material Handling
    Föregående inläggFlexQube får en uppföljningsorder för sex AGV-robotar, värd ca 2,7 MSEK
    Nästa inlägg Schaeffler och H2 Green Steel intensifierar samarbetet
    Lars Andersson
    • Webbplats

    Relaterade artiklar

    Nyheter Automation2025-06-19

    Sverige växlar upp för AI – datacenterexpansion i norr

    Nyheter Automation2025-06-18

    Hexagon tar klivet in i humanoidrobotik – lanserar AEON för industriell autonomi

    Nyheter Mary Örnborg2025-06-17

    “Det känns helt fantastiskt” – Gabor Szabo om Guldhanden 2025

    Nyheter Mary Örnborg2025-06-16

    “Jag blev helt chockad” – vi har pratat med Martin Norén efter vinsten

    Lämna svar Avbryt svar

    Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.

    Verkstadstidningen Förlags AB

    Co / Automation

    Box 2082

    169 02 SOLNA

    Vx 08-514 934 00

    automation@vtf.se

    Instagram LinkedIn
    Få nyheter i mailen
      © 2025 Tidningen Automation ---

      Skriv ovan och tryck Enter för att söka.

      Hantera Cookies

      För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra enhetsinformation.  Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.

      Funktionell Alltid aktiv
      Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
      Alternativ
      Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
      Statistik
      Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål. Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
      Marknadsföring
      Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
      Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
      Visa preferenser
      {title} {title} {title}