När man tänker på batteriladdare dyker en mängd olika användningsområden fram: Portabel medicinsk utrustning, bärbar elektronik, test- och mätutrustning, för att bara nämna några få. Säkert djurskydd hamnar nog närmare slutet av listan, om det ens inkluderas alls.
Men när pionjärerna inom virtuell boskapsskötning, Nofence, knackade på Mascots och Schives dörrar i jakt på en batteriladdningslösning för deras elektroniska halsband blev behovet för nära samarbete tydligt, och båda de norska specialisterna inom kraftlösningar tog sig an utmaningen.
2016 drog Nofences pilotprojekt till sig en del uppmärksamhet när norska TV-tittare fick se getter utrustade med elektroniska halsband beta fritt i bergen runt bergsbanan Fløibanen i Bergen. Nyttan av världens första virtuella staket var enkel att se: Det gav tillgång till stora områden av nya betesmarker utan att behöva bygga eller underhålla staket.
Nofences virtuella staket gör det enkelt att håla boskap inom ett specifikt område. Om ett djur kommer för nära en virtuell gräns, skapad via en app, avger det elektroniska halsbandet djuret bär en ljudsignal. Djuret får sedan en liten elektrisk chock om den korsar denna gräns, vilket snabbt lär dem att hålla sig inom ett fördefinierat område.
Norska batterispecialisterna Schive var tidigt ute som en leverantör av batteripaket till Nofence, och Mascot gick med därefter som leverantör av laddare. ”Vi pratar om produkter som kommer se hård användning och höga temperaturvariationer.
Som batterileverantör har vi erfarenhet av spårningsutrustning sedan tidigare, men Nofence-projektet krävde att vi tänkte ett steg längre och tog hänsyn för de ovanliga användaren – djuren,” sägger Odd-Leif Lien, projektansvarig på Schive. Både batteripaketen och Mascots laddare är noggrant anpassade för detta specifika användningsområde, men huvudfokus ligger på djurens säkerhet och komfort.”För en priskänslig produkt som denna kan det verka naturligt att välja en billig lösning.
Men att välja rätt laddare är mer komplicerat än man kan tro. En bra balans måste hittas mellan pris och nytta, utan att kompromissa på riskerna. Våra laddare kan verka dyra inledningsvis, speciellt tidigt under projekteringsfasen.
Men stödet, flexibiliteten och möjligheten att gå tillbaka till ritbordet under utvecklingsprocessen är viktiga fördelar i ett samarbete, och något som vi är måna om att kunna erbjuda,” säger Jan Fredrik Haugen, chef för FoU-avdelningen på Mascot.
Kvaliteten på cellerna i batterierna kan också variera. ”Vi levererar bara batterier från högt ansedda tillverkare, och med inbyggda säkerhetsfunktioner,” påpekar Lien. ”Alla riskfaktorer måste minimeras. Bland annat testas alla batterier i vår fabrik och leverars med fullständig spårbarhet. Kvalitet är något vi lägger mycket fokus på,” lägger han till.
”Mascot utvecklar laddare av hög kvalitet och för allmän användning, men alla användningsområden är olika, och laddarna måste fortfarande kunna anpassas efter behov. Om man ska ladda ofta borde man till exempel inte toppladda eller djupladda batteriet. Däremot måste dessa halsband, som ska kunna användas i månader ute på betesmarkerna, vara så fulladdade som möjligt när de skickas ut,” förklarar Haugen. ”Och de här batterierna kan djupurladdas. Det är då viktigt att ladda batterierna sakta och med låg spänning tills att batteriet har återfått sin normala spänningsnivå.”
”Produkter för vissa branscher kräver särskild uppmärksamhet, speciellt sjukvårdsbranschen har höga krav. Utrustning som används på levande varelser måste möta samma höga standarder, vilket vår laddare gör, både vad gäller produktsäkerhet och elektromagnetisk kompatibilitet”, betonar Haugen. ”Omfattande testning är viktigt, både för användning och felanvändning.21
Laddare och batterier kan komma att utsättas för stora temperaturvariationer och mycket slitage. Halsbanden måste användas utomhus och fungera i alla sorters väderlekar, och dessutom kunna motstå stötar, vatten, svett, värme och kyla. Och även om laddaren befinner sig i ett uthus så kan det vara både kallt, dammigt och fuktigt. Testningen måste garantera lång livslängd trots svåra miljöförhållanden. Utöver det inkluderar kraven tester slagtålighet, motstånd mot damm- och fuktinträngning och mycket annat, vilka alla är relevanta i Nofences fall.”
Konceptet har tagits emot väl bland bönder och herdar som aktivt har provat på Nofences koncept och har bidragit med värdefull feedback. Det har inte funnits brist på utmaningar längs vägen, men dessa har i tur och ordning lösts av skickliga ingenjörer och hjälpsamma leverantörer. Nofences halsband kommer i två storlekar, tänkta för får/getter och nötkreatur och med två olika batteripaket med 10 eller 20 Ah vardera.
Nu börjar beställningarna strömma in och företaget har ingått i produktionsavtal med Inission Løkken till ett värde av 70 miljoner NOK (5,6 miljoner GBP, 6,3 miljoner EUR) fördelat över två år. Schive och Mascot kommer formalisera sitt samarbete under den kommande hösten, med avsikt att samarbeta närmare i både försäljning och marknadsföring, men även för forskning och utveckling och projekt såsom Nofence.