ABB rustar upp X2000 för 1,4 miljarder kronor

Foto: Dagmar Zitkova ABB:s koncernchef Ulrich Spiesshofer och SJ:s vd  Crister Fritzson undertecknar avtalet om upprustning av X2000 i Stockholm i början av januari i år. Foto: Dagmar Zitkova ABB:s koncernchef Ulrich Spiesshofer och SJ:s vd Crister Fritzson undertecknar avtalet om upprustning av X2000 i Stockholm i början av januari i år.

Infrastruktur har blivit ett hett område. Efterblivet underhåll och stora utbyggnadsbehov har gjort att fler leverantörer har fått upp ögonen för statens kommande investeringar.
Nu senast har SJ rapporterat att gamla X2000 ska rustas upp för sammanlagt 3,4 miljarder kronor. Upprustningen omfattar samtliga 36 tågset som utvecklades av svenska Asea i slutet av 1980-talet.


– Det är den enda tågtypen i Sverige som vi har specialanpassat med den så kallade korglutningen, säger Crister Fritzson, SJ:s vd. På det sättet kan vi köra tågen snabbt och bekvämt på den mycket kurviga svenska järnvägen.
– Det blir en  billigare lösning än att köpa helt nya tåg. ABB vann den första upphandlingen och kontraktet värt 1,4 miljarder kronor skrevs på i Stockholm i slutet av januari. Leveransen omfattar strömriktare, traktionstransformatorer, batteriladdare, tågstyrsystem samt utrustning för information och underhållning ombord på alla de 36 tågen.
– Upprustning av snabbtåg är en växande marknad för ABB:s järnvägsverksamhet, säger Ulrich Spiesshofer, ABB:s koncernchef, som kom till Stockholm för att underteckna avtalet med sj.
– Vi positionerar oss inom området eftersom vi kombinerar produkter inom både kraft och automation.  
Nyligen levererade ABB en liknande lösning på upprustning av snabbtåg för Inter City Express som drivs av Tysklands statliga operatör Deutsche Bahn.
I april 2013 tog abb ytterligare en järnvägsorder på installation av abb:s traktions- och ombordutrustning i 76 tåg för den schweiziska tågtillverkaren Stadler Rail. Denna affär följer på tidigare order från järnvägs-operatörer som utökar sina flottor av Stadlertåg i Tyskland, Ungern, Italien, Norge och Schweiz. Utrustningen ska installeras i mer än 70 lätta eldrivna tåg av typen Flirt för 15 kilovolt växelström (kVAC) och 25 kVAC spänning samt i sex Flirt eldrivna multisystemtåg för gränsöverskridande trafik.
Avvecklade
Att ABB återigen har börjat satsa på tågbranschen möts med höjda ögonbryn i branschen och förvåningen är stor även internt, på ABB i Sverige. Många minns fortfarande att företaget avvecklade tågverksamheten för en tid sedan. ABB Traction såldes via Adtranz  till Bombardier. 

Dagmar Zitkova E-mail:dagmar.zitkova@vtf.se
Publicerad 2014-02-20 11:58:31