Industrins maskiner blev estetiskt ideal

Moderna Museet På Moderna Museet kommer Kraftwerk att visa 3-D-installationen 1 2 3 4 5 6 7 8 från 2013. Titeln refererar till Kraftwerks verkskatalog och de åtta albumen Autobahn (1974), Radio-Activity (1975), Trans Europe Express (1977), The Man-Machine (1978), Computer World (1981), Techno Pop (1986), The Mix (1991) och Tour de France (2003). Moderna Museet På Moderna Museet kommer Kraftwerk att visa 3-D-installationen 1 2 3 4 5 6 7 8 från 2013. Titeln refererar till Kraftwerks verkskatalog och de åtta albumen Autobahn (1974), Radio-Activity (1975), Trans Europe Express (1977), The Man-Machine (1978), Computer World (1981), Techno Pop (1986), The Mix (1991) och Tour de France (2003).

Moderna Museet inleder konståret 2014 med utställningen Dansmaskiner - från Léger till Kraftwerk. Utgångspunkten för denna utställning är fascinationen för maskinen, industrin och den mekaniska vardagen. Utställningen öppnade den 22 januari och visas till den 27 april.

Den bygger på andan från 1900-talets första decennier då det industriella, mekaniserade samhället växte fram både i konsten och i vardagen. De italienska futuristerna förkunnade en ny tid, med industrin och dess maskiner som estetiskt ideal.
"I en era av massproduktion och det löpande bandet, porträtterade konstnärer som Marcel Duchamp, Francis Picabia och Gösta Adrian-Nilsson kroppar reducerade till maskinella objekt", skriver Moderna Museet i sin presentation av utställningen. Närmare femtio verk från museets samling samt lånade verk från bland annat Centre Pompidou i Paris och Dansmuseet i Stockholm presenteras.
I samband med utställningens öppnande genomförde Kraftwerk konserter på Cirkus i Stockholm.
Projektet Kraftwerk grundades av Ralf Hütter och Florian Schneider. Kraftwerk var en del av det sena 1960-talets experimentella konstscen och har sedan 1970, då de grundade den legendariska Kling Klang studion i Düsseldorf, varit stilbildande. De ses som pionjärer och är en inspirationskälla till en mängd olika musikgenrer. Under senaste åren har Kraftwerk återvänt till konstvärlden, senast i en serie hyllade konserter i 3-d vid Moma i New York, Tate Modern i London och Kunstsammlung nrw i Düsseldorf.
Kraftwerk har i fyra årtionden utforskat relationen mellan människa och maskin. I museet blir deras 3-d installation till en elektronisk och konceptuell dialog med den tidiga modernismen.
Kraftwerks Ralf Hütter, som personligen är engagerad i installationen i Stockholm, har tidigare själv kommenterat relationen människa -
maskin:
– Det känns bra att vara en del av maskinen. Det är en befriande känsla. För det första eftersom jag som individ får stå tillbaka. Vi spelar på maskinerna och maskinerna spelar på oss.

Dagmar Zitkova E-mail:dagmar.zitkova@vtf.se
Publicerad 2014-01-21 23:00:00