L

Intresset för Sveriges deltagande i Hannover är stort bland företagen

Förväntansfulla arrangörer av det svenska deltagandet i Hannover. Foto: Dagmar Zitkova Förväntansfulla arrangörer av det svenska deltagandet i Hannover. Foto: Dagmar Zitkova

Nu ska vi visa världen hur det svenska sättet att arbeta skapar framgång. I slutet av året slog samarbetspartners på stort när det svenska partnerlanddeltagandet i Hannover officiellt presenterades för den samlade massmediakåren i Stockholm.
– Intresset är stort, både bland viktiga svenska industriaktörer som kommer att utgöra stommen i utställningen i den svenska nationella paviljongen på 1 200 kvadratmeter, och bland de mindre företagen som vill vara med och synas i de olika tematiskt uppdelade hallarna på mässan, berättade Teppo Tauriainen, Utrikesråd för handelsfrågor vid utrikesdepartementet som även sitter med i styrelsen för Business Sweden, den organisation som har fått regeringens uppdrag att vara huvudarrangör för deltagandet i Hannover första vecka i april.


Vi lyfter automation
Sverige lyfter fram automationsområdet tillsammans med andra viktiga områden som innovation, hållbarhet, digitalisering och globalisering. Syftet är att positionera Sverige, svenska företag och svenska lösningar som världsledande inom området Smart Industri.
Av de svenska storföretagen som självklart kommer att finnas med i den nationella utställningen finns jättar som ABB, SKF, Ericsson, Tetra Pak, Höganäs, Husqvarna, Investor, LKAB, Mölnlycke, Munters, Piab, Stora Enso och Vattenfall. Bland de mindre företagen finns till exempel Carryline, Detab Ecomat, Powercell, med flera. De organisationer och myndigheter som deltar är exempelvis Energimyndigheten, Vinnova, Ignite Sweden, Rise och Sisp, Svensk Näringsliv, Smarta Fabriker, Svenska Handelskammaren och många fler.
Varför bör svensk industri och svenska företag synas i Tyskland? Så här förklarade Dr. Jochen Köckler saken. (Han representerar företagsledningen vid Deutche Messe, Hannover mässans arrangör).
– Vi är världens största industrimässa. I Hannover möter man inte bara en tysk publik, utan en global, världspublik. Av de 220 000 besökare kommer 49 procent från övriga EU-länder, 32 procent är från Asien, 10 procent besökare är från Europeiska länder utanför eu och 6,4 procent är från Amerika.
– Hannover är sedan 1947 den viktigaste mötesplatsen för industrin där ledande internationella industriföretag knyter nya affärsrelationer.
Politisk plattform
Hannovermässan är en viktig mötesplats på hög nivå även politiskt, understryker Teppo Tauriainen. Många statschefer har mötts här genom åren. När usa var partnerland häromåret och Barack Obama kom till öppningsceremonin och deltog i olika politiskt ekonomiskasamtal, väckte det självklart en internationell uppmärksamhet.
– Vi ser fram emot att tillsammans med övriga partners och företag i den svenska paviljongen lyfta fram hur vi genom samarbeten inom digitalisering, elektrifiering och robotisering skapar hållbara värdekedjor, sade Johan Söderström, vd för abb Sverige.
–Vi vill visa att med abb:s teknik och människor tar vi tillsammans vara på de enorma möjligheterna som vi ser för industrins utveckling. Tillsammans stärker vi också vår samlade innovations- och konkurrenskraft, sade Johan Söderström.
Ericsson
Även Ericsson ser stora möjligheter med att synas i Hannover och i den svenska utställningen.
– Vi befinner oss i en tid då Industri 4.0 händer samtidigt som 5g börjar rullas ut. Det ger nya möjligheter att automatisera och effektivisera. Edge computing och artificiell intelligens är centrala för att kunna förverkliga Smart Industri, sade Åsa Tamsons, chef för affärsområdet Technologies & New Business på Ericsson.
– Som svenskt bolag med verksamhet i 180 länder är vi extra stolta att delta i den svenska satsningen på Hannovermässan 2019.

Dagmar Zitkova E-mail:
Publicerad 2019-01-15 10:02:02

Aktuellt nummer