Vi behöver känna och klämma

Foto: Omron – Dagens informationsteknik kan aldrig ta bort nyttan av det personliga mötet på en mässa eller vid ett kundbesök, säger Roger Merkel, produktchef på Omron.. Foto: Omron – Dagens informationsteknik kan aldrig ta bort nyttan av det personliga mötet på en mässa eller vid ett kundbesök, säger Roger Merkel, produktchef på Omron..

Kommer du ihåg den kittlande känslan att kliva in genom dörrarna till en automationsmässa för att leta reda på den senaste tekniken för din applikation? Gå från monter till monter och förundras av nymodigheterna, själv få klämma och känna på de prylar som säljarna med stor intensitet berättade om vid senaste kundbesöket, verkligen få se de produkter som sades vara lösningen på alla problem. Just detta var anledningen till att du några gånger om året åkte till dessa stora händelser, som mässorna var – då!
Vad hände sen? Jo, Internet kom! Nu finns alla otroliga produkter bara ett knapptryck eller musklick bort. Här finns praktiskt taget allt man kan tänkas behöva för att snabbt och enkelt implementera ny teknik och nya produkter i sin applikation. Allt för att startsträckan ska bli minimal.Idag kan du surfa in hos din leverantör och ladda ner den senaste produktspecifikationen. Är du nöjd med den, är nästa steg att ta hem ritningar eller mjukvara som direkt kan implementeras i din applikation. Du får med dig all information som behövs gällande material, måttsättning, effektförbrukning och så vidare. Dagens cadprogram kan sedan skapa högupplösta bilder av din konstruktion som många gånger är så bra att det är svårt att avgöra om de är äkta fotografier eller ej. När du så är nöjd med din konstruktion, kan du låta allt integreras helt virtuellt.
Den nya tekniken har gett oss som är leverantörer av automationsprodukter nya informationsvägar att nå våra kunder. Från datorn på kontoret eller hemma i soffan, kan vi med ett enkelt knapptryck sprida våra budskap runt klotet.På köpet har vi fått effektiva verktyg för uppföljning och statistik. Vi kan ladda hem statistiken från vårt senaste utskick eller ett nytt inlägg och direkt se om våra ansträngningar skapar den uppmärksamhet vi önskar. Vi kan också mäta hur många i målgruppen som ”klickar” på länken i vårt news-mail för att besöka vår hemsida eller ta reda på mer om en specifik produkt.Men en följd av den nya tekniken är också ett konstant behov av nytänkande. För att föra fram vårt budskap till kunderna räcker det inte längre med att våra kataloger är funktionella och att våra säljare är slipade. Vi måste se till att vår hemsida hela tiden är attraktiv och skapar nyfikenhet, att man med ett minimalt antal musklick snabbt och lätt hittar rätt produkt.
Som sagt, åren har gått sedan man skakade på en buss ner till Hannover för att få årets dos av nymodigheter. Nu utsätts vi alla för ett intensivt informationsbrus. Internet har många fördelar, men dagens informationsteknik kan aldrig ta bort nyttan av det personliga mötet på en mässa eller vid ett kundbesök. Att få känna och klämma på produkten tillsammans med någon som är expert på just den, någon som kan ge allt det där extra som kommer ifrån erfarenheten man inte kan läsa sig till. Affärer görs ju trots allt mellan människor.
Roger Merkel

Dagmar Zitkova E-mail:dagmar.zitkova@vtf.se
Publicerad 2015-02-25 07:24:03