40 år som jag aldrig ångrat

Foto: Dag Toijer – Utbildning av kunder och konsulter har blivit en allt viktigare uppgift för oss leverantörer, säger Göran Sjökvist, produktchef hos Omniprocess. Foto: Dag Toijer – Utbildning av kunder och konsulter har blivit en allt viktigare uppgift för oss leverantörer, säger Göran Sjökvist, produktchef hos Omniprocess.

Man börjar ana målsnöret i mitt professionella liv, som handlat om processautomation, framförallt försäljning och teknisk support av givare för mätning av tryck, nivå och flöde. I själva verket är vi rätt många som börjar komma upp i åren, så branschen behöver många nya, unga krafter inom en fem- eller tioårsperiod. Det är ett spännande arbete som väntar dem. Själv har jag inte ångrat mitt yrkesval en endaste sekund. Och eftersom branschen är väldigt mansdominerad, hoppas jag att fler kvinnor väljer att jobba i eller tillsammans med processindustrin.
För ett 40-tal år sedan gick jag i nionde klass och skulle välja väg i gymnasiet. Styr- och reglermekaniker fick jag höra var en framtidsbransch. Vad det innebar hade jag ingen aning om, men jag hoppade på tåget, gick de två åren och fick jobb direkt efter utbildningen.Under mina år i branschen har jag fått uppleva en fantastisk teknisk utveckling. I början av sjuttiotalet användes pneumatiska och analoga elektroniska instrument. På den tiden var det skruvmejsel som gällde. Idag kan man sitta framför sin dator på kontoret, koppla upp sig mot givaren och göra parameterinställningar eller felsökning därifrån.
Den största delen av mitt yrkessamma liv har jag arbetat i leverantörsledet för ledande instrumenttillverkare, framförallt som tekniskt produktansvarig inom nivå- och flödesmätning. Att få vara med om den ständiga tekniska utvecklingen hos ledande givartillverkare har varit mycket roligt. Att sen få ta med sig detta ut till våra kunder, presentera och sälja nya instrument eller kompletta systemlösningar som kan förbättra eller förfina kundens slutprodukt känns alltid bra.
Det har varit lika spännande att lyfta telefonluren varje gång eftersom man aldrig vet vad nästa telefonsamtal kommer att innebära. Det kan vara en kund som vill köpa ett instrument, har frågor om applikationer där vi diskuterar oss fram till den bästa tekniska och ekonomiska lösningen eller teknisk support av redan levererade instrument. Det är inte lätt för kunden att hitta rätt information, eftersom en manual idag kan vara på 100 eller 200 sidor. Ofta har jag då suttit som spindeln i nätet när jag vidarebefordrat frågor till leverantörerna som jag inte själv haft svaret på.Utbildning av kunder och konsulter har blivit en allt viktigare uppgift för oss leverantörer, exempelvis i nivå- och flödesmätning. De får lära sig vad man måste tänka på vid val av instrument när det gäller materialval, tryck, temperatur och så vidare. Vi går igenom olika teknik för mätning, hur de fungerar och var man kan använda dem. Långt ifrån alla kunder sitter inne med all kunskap om de olika sätten att mäta nivå eller flöde, så där fyller kurserna en viktig funktion. Och för konsulter är det viktigt att vara i framkant av den tekniska utvecklingen av processinstrumentering, eftersom de många gånger skall föreslå instrument till sina uppdragsgivare.
Detta är bara några axplock ur mina 40 år med försäljning av processinstrumentering. Jag unnar dagens unga ett lika spännande arbete.
Göran Sjökvist

Dagmar Zitkova E-mail:dagmar.zitkova@vtf.se
Publicerad 2014-10-28 12:26:30